Transformation of stereotypical perception of „the image of Poles” in the Russian Empire society during the World War I
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.2188Słowa kluczowe:
Russian Empire, the image of the Pole, loyalty, World War ІAbstrakt
The cohabitation of different nations in the border of one state creates certain ethnic, social, mental collective nation’s image which changes very slowly. These processes are enhanced during the global historical processes with significant devastating effects which lead to an alteration in public consciousness.During World War І, under the influence of the external crisis circumstances, the necessity to take into account the strategic interests and fundamental values of the nations involved in the war, led to a change in perception of the image of the Pole. The image of a Pole as a disloyal person to Russian statehood had changed into the image of a true confederate in the mutual striving with the enemy.
Perception of the Poles as partners in state‑building and international cohabitation became possible only due to global geopolitical changes, the policy of powerful nations, including the Polish territory and the ability of Polish political powers to consolidate their efforts around the idea of statehood restoration.
Bibliografia
Bovua D., Bytva za zemlyu v Uskrayini 1863–1914 rr.: Polyaky v sotsio‑etnichnykh konfliktakh, Kyyiv 1998.
Bylski L., Rzut oka na kwestię polską w dobie obecnej, Krakow 1910.
Chmielewski J., Pierwshe lata korporacji studentów polaków w Kijowie (1884–1892), Warszawa 1939.
Kalakura O., Polyaky v etnopolitychnykh protsesakh na zemlyakh Ukrayiny u XX st., Kyyiv 2007.
Korczynski J., Troche wspomnień z Żytomirza, „Pammiętnik Kijowski”, T. 2., Londyn 1963.
Korzeniowski M., Za Złotą Bramą: działalność spoleczno‑kulturalna Polaków w Kijowie w latach 1905–1920, Lublin 2009.
Łobanowska M., K otmene ogranicheniy dlya polyakov, „ZHizn’ Volyni”, 56 (1916), S. 3. (p. 3.)
Łobanowska M., Krupnyiy zemlevladelets Podolii, „ZHizn’ Volyni”, 202 (1914), S. 3. p. 3.
Mylyukov P., Vospomynanyya, Moskva 1991.
Paszkowski E., Nieporozumienie stale, „Dziennik Kijowski”, 211 (1916), S. 1–2. S. 1–2. p. 1.
Łobanowska M., Otvet polyakov na vozzvanye Verkhovnoho Hlavnokomanduyushcheho, „ZHizn’ Volyni” 8 (1914), S. 1. p. 3.
Łobanowska M., Polyaky y voyna. Zayavlenye pol’skykh party, „ZHizn’ Volyni”, 206 (1914), p. 3.
Łobanowska M., Torzhestvennoe molebstvye v rymsko‑katolycheskom kafedral’nom sobore, „ZHizn’ Volyni”, 201 (1914). S. 3.
Tsentral’nyy derzhavnyy istorychnyy arkhiv Ukrayiny, m. Kyyiv, (dali TsDIAK Ukrayiny) f. 442, op. 821, spr. 291, ark. 49–53.
TsDIAK Ukrayiny, f. 274, op. 1, spr. 3134, ark. 18–45.
TsDIAK Ukrayiny, f. 274, op. 1, spr. 2441, ark. 364.
TsDIAK Ukrayiny, f. 274, op. 4, spr. 456, ark. 80.
TsDIAK Ukrayiny, f. 274, op. 4, spr. 545, ark. 17.
TsDIAK Ukrayiny, f. 274, op. 5, spr. 56, ark. 82.
TsDIAK Ukrayiny, f. 278, op. 1, spr. 26, ark. 318.
TsDIAK Ukrayiny, f. 442, op. 864, spr. 234, ark. 1–5.
TsDIAK Ukrayiny, f. 442, op. 864, spr. 239, ark. 301.
TsDIAK Ukrayiny, f. 1335, op. 1, spr. 2023, ark. 4.
r. w Polsce: zbiór artykulów, Moskwa 1926.
Urszyn J., Wojna i polska sprawa, „Klosy Ukrainskie” 9–10 (1914), S. 9–10.
Łobanowska M., Zajavlenie polyakow, „ZHizn’ Volyni”, 18 (1916), S. 3.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Olga Bilobrovets
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).