Il pensiero pedagogico italiano nei manuali polacchi di storia dell’educazione
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.2425Słowa kluczowe:
History of education, pedagogical thought, Italian school system, popularization of knowledgeAbstrakt
This paper describes the popularization of the Italian pedagogical thought in Polish textbooks about the history of education in general. It has shown that the authors of the textbooks gave a lot of information about the Italian school system and education and presented profiles of outstanding Italian educationalists, e.g. St John Bosco or Maria Montessori. This paper indicates that in the past centuries Poles were open to Italian intellectual currents, academic trips to the Italian Peninsula, and education at local universities. Polish textbooks about the history of education were popular (in the 20th c.) and still are an important source of knowledge about the history of Italian education. For the purposes of this paper, the contents of the most representative and popular textbooks have been analysed.
Bibliografia
Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.
Barycz H., Rozwoj historii oświaty, wychowania i kultury w Polsce, Kraków 1949.
Barycz H., Stanislaw Kot (1885-1975) – historyk polskiego Odrodzenia i Reformacji, “Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej”, vol. 28 (1978), nn. 1-2, pp. 5-22.
Bielska M., Historia pedagogii, Lwów 1890.
Bizoń F., Historia wychowania ze źródeł czerpana, dla użytku seminariów nauczycielskich, nauczycieli i ludzi zajmujących się wychowaniem, Lwów 1913.
Blaike J.S., Historia wychowania. Repetytorium przedegzaminowe, Lwów 1925.
Draus J., Terlecki R., Historia wychowania. Wiek XIX i XX, Kraków 2005.
Dybiec J., Stanislaw Kot (1885-1975), in: Złota księga Wydzialu Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, a cura di J. Dybiec, Kraków 2000, pp. 260-270.
Dybiec J., Recepcja idei pedagogicznych w Polsce, in: Recepcja w Polsce nowych kierunków i teorii naukowych, a cura di A. Strzałkowski, Kraków 2001, pp. 195–202.
Gadowski W., Z historii pedagogii. Czasy od początku chrześcijaństwa do końca średniowiecza, Kraków 1889.
Grochowski L., Rozwój oświaty i wychowania we Włoszech do II wojny światowej, in: Historia wychowania wiek XX, a cura di J. Miąso, vol. 2, Warszawa 1980.
Guz P., Zarys historii wychowania, parte 1. Opole 1961.
Historia wychowania w XX w. Dorobek i perspektywy, Kielce 1998.
Historia wychowania, vol. 1, a cura di Ł. Kurdybacha, Warszawa 1967.
Historia wychowania. Skrypt dla studentów studiów dziennych i zaocznych, a cura di J. Hellwig, Poznań 1994.
Kot S., Historia wychowania. Zarys podręcznikowy, Kraków 1924.
Krajewski M., dzieje wychowania i doktryn pedagogicznych, Płock 2003.
Krasuski J., Historia wychowania, Warszawa1985.
Kremer J., Podróż do Włoch, vol.1. Droga z Krakowa do Triestu. Opisanie Wenecji, in: Dzieła Józefa Kremera, vol. VI, Warszawa 1978.
Krolinski K., Zwięzły podręcznik historii pedagogii, Lwów 1907.
Majchrowicz F., Historia pedagogii dla użytku seminariów nauczycielskich, Drohobycz 1901.
Majorek C., System kształcenia nauczycieli szkół ludowych w Galicji doby autonomicznej (1971-1914). Wrocław 1971.
Marciniak Z., Zarys historii wychowania, Warszawa 1978.
Maver G., Podróże polskich pisarzy do Włoch, Rzym 1946.
Meissner A., Polskie podręczniki do historii wychowania, “Rozprawy z Dziejów Oświaty” vol. 32 (1989), pp. 155-167.
Michalski S., Miejsce historii wychowania w systemie nauk pedagogicznych, „Prace Komisji Pedagogiki i Psychologii Bydgoskiego Towarzystwa Naukowego”, Bydgoszcz 1981.
Możdżeń S. I., Historia wychowania do 1795, ed. 2, Sandomierz 2006.
Możdżeń S. I., Praca naukowa historyka oświaty, Sandomierz 1999.
Podgórska E., Kotłowski K., Materiały do historii wychowania, Łódź 1956.
Rutkowski S., Lisowski W., Doroba Z., Wybrane zagadnienia z dziejów wychowania w Polsce, Warszawa 1970.
Rzepecki A., Skrót historii wychowania, Lwów 1921.
Seredyński W., Rys dziejów wychowania w biografiach i szkicach z szczególnym uwzględnieniem szkoły ludowej w Austrii i Polsce dla użytku seminariów nauczycielskich polskich, Tarnów 1891.
Sokolowski E., Skrót historii pedagogiki według najnowszych podręczników szkolnych, Warszawa 1927.
Szelejewski J., Historia wychowania w zarysie, Poznań 1962.
Trentowski B. F., Chowanna czyli system pedagogiki narodowej jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty, słowem wykształcenia naszej młodzieży, vol. 2, introduzione e commento di A. Walicki, Wrocław-Warszawa-Kraków 1979.
Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1964.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Jan Wnęk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).