Subjectivity in education in the sense of personalization
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.2563Słowa kluczowe:
Models of education, personalism, postmodernityAbstrakt
Although the inclusion of the subjectivity of the individual seems to be the principle of education today, the term „subjectivity” is understood in different ways, which gives rise to contradictory models of education. It happens so in the case of influential and contrary models of subjectivity, presented by the widely understood antipedagogy and Catholic personalism, which ascribe a strong connotation to it. The analysis of this problem in this article will determine the reflection on the understanding of subjectivity and the characteristics of postmodernity in this context. The aim of this article is to demonstrate that personalism not only protects the subjectivity of the pupil but also does not give up education as it happens in antipedagogy. The role of personalistic education is, in no case, to underestimate the subjectivity of young people but to support the process of preferences and to affirm their proper hierarchy of values, without which their fullness of humanity will not materialize.
Bibliografia
Arendt H., La crise de la culture, Paris 1972.
Bartnik C.S., Szkice do systemu personalizmu, Lublin 2006.
Bauman Z., Społeczeństwo w stanie oblężenia, Warszawa 2006.
Błąd antropologiczny, eds. A. Maryniarczyk, K. Stępień, Lublin 2003.
Człowiek – wychowanie – kultura, ed. F. Adamski, Kraków 1993.
Dylematy współczesnej edukacji, ed. K. Dziurzyński, Józefów 2012.
Frankl V., Homo patiens, Warszawa 1971.
Galarowicz J., Być ziarnem pszenicznym. Nowa książeczka o człowieku, Kęty 2006.
Grzybek G., Etyka rozwoju a pedagogika opiekuńcza, Rzeszów 2013.
Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 1987.
Jan Paweł II, Dives in Misercordia Encyclical, Vatican 1980.
Jan Paweł II, Letter Juvenum Patris on the centenary of death of St. John Bosco, Vatican 1988.
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005.
Klein T., Jana Pawła II odczytanie biblijnego przesłania o Bożym miłosierdziu, Pelplin 2008.
Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, ed. J. Mariański, Kraków 2002.
Kowalczyk S., Współczesny kryzys ideowo-aksjologiczny, Lublin 2011.
Leśniak K., Arystoteles, Warszawa 1989.
Marcel G., Homo viator, Warszawa 1959.
Mariański J., Socjologia moralności, Lublin 2006.
Maritain J., Pisma filozoficzne, Kraków 1988.
Osewska E., Memories of Adults Regarding Relations with Parents in Childhood, „The Person and the Challenges“ 7 (2017) Nr 1, pp. 149-158.
Osewska E., Religious Education as Accompanying: from Superficiality to Spirituality to Personal Acquaintance with God Incarnate, „The Person and the Challenges“ 6 (2016) Nr 2, pp. 21-34.
Osewska E., The Catholic School in the Context of Growing Migration into Europe, “The Person and the Challenges” 5 (2015) Nr 2, pp. 79-90.
Osewska E., The Current Situation of Education and Continuing Professional Development of RE Teachers in Poland in the Context of the Social Challenges, “The Person and the Challenges” 2 (2012) Nr 2, pp. 123-131.
Personalizm polski, ed. M. Rusecki, Lublin 2008.
Podmiot, osoba, tożsamość, eds. E. Pietrzak, A. Warchoł, Ł. Zaorski-Sikora, Łódź 2007.
Prawo i państwo. Wybrane zagadnienia, eds. D. Stasi, M. Bosak, Rzeszów 2014.
Puchalski G., Edukacja w kontekście nowej ewangelizacji w nauczaniu Jana Pawła II, Olsztyn 2002.
Rodzina i edukacja w zmaganiu o przyszłość Europy, ed. E. Osewska, Tarnów 2016.
Stala J., Den Jungen Menschen auf den Etappen Seines Lebenswegs Begleiten. Wesentliche Elemente der Jugendkatechese Johannes Pauls II., „Angelicum“ 90 (2013), pp. 945-960.
Stala J., Der gesellschaftlich-kulturelle Kontext der aktuellen Gefährdungen für die religiöse Erziehung und Bildung in der Familie, „The Person and the Challenges” 3 (2013) Nr 1, pp. 251-266.
Stala J., Der Mensch als Person: Die bestimmende Grundlage für Johannes Paul II. in seinem Bild von der Familie, „The Person and the Challenges” 2 (2012) Nr 2, pp. 41-59.
Stala J., Die Freiheit – das besondere Kennzeichen einer modernen Jugenderziehung, „The Person and the Challenges” 3 (2013) Nr 2, pp. 193-207.
Stala J., Die personalistische Grundlage für Erziehung und Bildung in der katholischen Schule, „Angelicum“ 88 (2011), pp. 997-1007.
Stala J., Implikationen für Pädagogik und Katechese im Hinblick auf die Unterstützung christlicher Eltern bei der Erfüllung ihrer Aufgaben im Kontext der aktuellen Bedrohungen und Herausforderungen der Familie, „Theologica” 48 (2013) 1, pp. 129-142.
Stala J., Osewska E., Anders erziehen in Polen. Der Erziehungs- und Bildungsbegriff im Kontext eines sich ständig verändernden Europas des XXI. Jahrhunderts, Tarnów 2009, Polihymnia.
Stala J., W kierunku integralnej edukacji religijnej w rodzinie. Próba refleksji nad nauczaniem Jana Pawła II w kontekście polskich uwarunkowań, Tarnów 2010, Polihymnia. Religious Education / Catechesis in the Family. A European Perspective, eds. E. Osewska, J. Stala, Warszawa 2010, UKSW.
Szołtysek A., Filozofia wychowania moralnego, Kraków 2009.
Szymański M., Edukacyjne problemy współczesności, Kraków 2014.
Tarnas R., Dzieje umysłowości zachodniej. Idee, które ukształtowały nasz światopogląd, (trans.) M. Filipczuk, J. Roszkowski, Poznań 2002.
W świecie dziecka, eds. B. Lachowska, M. Rygielski, Lublin 1999.
Wierzbicki A., W ręku rady Jego, „Resovia Sacra” 1 (1994).
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Kraków 1986.
Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969.
Wychowanie a wyzwania ponowoczesności, ed. E. Osewska, Warszawa 2011, UKSW.
Wyzwania pedagogii krytycznej i antypedagogiki, eds. B. Śliwerski, T. Szkudlarek, Kraków 1991.
Życiński J., Medytacje sokratejskie, Lublin 1991.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Łukasz Brózda
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).