Social Competencies of Students of Science and Social Majors for Volunteer Work
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.14208Słowa kluczowe:
Voluntary work, social competences, students, social studies, sciencesAbstrakt
The article discusses the recognition of social competencies of students of science and social majors to do voluntary work. The theoretical concept on which the research is based is the concept of social competencies by J. Skrzypczak, who sees them as “the ability to do something, depending on the familiarity of knowledge, skills and abilities included in it, as well as on the degree of conviction about the need of using that ability.” The main purpose of the research is to diagnose the social competencies of students of science and social majors to do voluntary work and to identify the differences between groups in this respect. The method of diagnostic survey was chosen for the purposes of the study. Research has shown slight differences between the students of science and social majors. They only concern the assessment of one's own level of motivation to help.
Bibliografia
Argyle M., Zdolności społeczne, in: S. Moscovici (ed.), Psychologia społeczna w relacjach ja-inni, Warszawa 1998, wyd. Szkolne i Pedagogiczne, pp. 77–102.
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań 1997, Wyd. Zysk.
Bobrowska-Jabłońska K., Znaczenie inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych w kształceniu w SGH — raport z badań, E-mentor, no. 2, https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/2/id/17 (2003), (20.06.2023).
Caban M., Rewerski, T., Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne u osób pracujących i bezrobotnych, „Polityka Społeczna” 2 (2005), pp. 8–10.
Czechowska-Bieluga M., Kanios A., Sarzyńska E., Profile kompetencji społecznych osób pracujących i bezrobotnych, Lublin 2000, Wyd. UMCS.
Kanios A., Bocheńska-Brandt A., Profile kompetencji społecznych studentów przygotowujących się do opieki nad osobami starszymi — badanie polsko-niemieckie, „Kwartalnik Pedagogiczny” Nr 64 (2019) 5, pp. 237–254.
Kantowicz E., Rola wolontariatu w kształtowaniu przyszłych kompetencji profesjonalnych w pracy socjalnej, „Praca Socjalna”, no. 6(2017) 32, pp. 87–101.
Kromolicka B., Wolontariusz w służbie człowiekowi umierającemu. Na przykładzie Szczecińskiego Hospicjum Domowego, Szczecin 2000, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego.
Matczak A., Preferencje zawodowe młodzieży a kompetencje społeczne, „Psychologia Wychowawcza” 38(1998) 4, pp. 107–115.
Matczak A., Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Podręcznik. Warszawa 2001, wyd. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Mazurek-Kucharska, B., Kompetencje społeczne we współczesnej psychologii i teorii zarządzania. Przegląd wybranych podejść i problemów, in: S. Konarski (ed.), Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i menedżerów Teoria — badania — edukacja, Warszawa 2006, wyd. SGH, pp. 55–94.
Skrzypczak J., Tak zwane kompetencje kluczowe, ich charakter i potrzeba kształtowania w toku edukacji ustawicznej, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 3 (1998), pp. 20–22.
Turska E., Znaczenie wolontariatu w opiniach studentów pedagogiki, „Dyskursy Młodych Andragogów” 21(2020), pp. 191–204.
Wierzejska J., Kompetencje społeczne studentów kierunków technicznych i społecznych, „Studia Edukacyjne” 39(2016), pp. 155–168.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Anna Kanios, Anna Weissbrot-Koziarska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.