Social Competencies of Students of Science and Social Majors for Volunteer Work
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.14208Słowa kluczowe:
Voluntary work, social competences, students, social studies, sciencesAbstrakt
The article discusses the recognition of social competencies of students of science and social majors to do voluntary work. The theoretical concept on which the research is based is the concept of social competencies by J. Skrzypczak, who sees them as “the ability to do something, depending on the familiarity of knowledge, skills and abilities included in it, as well as on the degree of conviction about the need of using that ability.” The main purpose of the research is to diagnose the social competencies of students of science and social majors to do voluntary work and to identify the differences between groups in this respect. The method of diagnostic survey was chosen for the purposes of the study. Research has shown slight differences between the students of science and social majors. They only concern the assessment of one's own level of motivation to help.
Bibliografia
Argyle M., Zdolności społeczne, in: S. Moscovici (ed.), Psychologia społeczna w relacjach ja-inni, Warszawa 1998, wyd. Szkolne i Pedagogiczne, pp. 77–102.
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań 1997, Wyd. Zysk.
Bobrowska-Jabłońska K., Znaczenie inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych w kształceniu w SGH — raport z badań, E-mentor, no. 2, https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/2/id/17 (2003), (20.06.2023).
Caban M., Rewerski, T., Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne u osób pracujących i bezrobotnych, „Polityka Społeczna” 2 (2005), pp. 8–10.
Czechowska-Bieluga M., Kanios A., Sarzyńska E., Profile kompetencji społecznych osób pracujących i bezrobotnych, Lublin 2000, Wyd. UMCS.
Kanios A., Bocheńska-Brandt A., Profile kompetencji społecznych studentów przygotowujących się do opieki nad osobami starszymi — badanie polsko-niemieckie, „Kwartalnik Pedagogiczny” Nr 64 (2019) 5, pp. 237–254.
Kantowicz E., Rola wolontariatu w kształtowaniu przyszłych kompetencji profesjonalnych w pracy socjalnej, „Praca Socjalna”, no. 6(2017) 32, pp. 87–101.
Kromolicka B., Wolontariusz w służbie człowiekowi umierającemu. Na przykładzie Szczecińskiego Hospicjum Domowego, Szczecin 2000, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego.
Matczak A., Preferencje zawodowe młodzieży a kompetencje społeczne, „Psychologia Wychowawcza” 38(1998) 4, pp. 107–115.
Matczak A., Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Podręcznik. Warszawa 2001, wyd. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Mazurek-Kucharska, B., Kompetencje społeczne we współczesnej psychologii i teorii zarządzania. Przegląd wybranych podejść i problemów, in: S. Konarski (ed.), Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i menedżerów Teoria — badania — edukacja, Warszawa 2006, wyd. SGH, pp. 55–94.
Skrzypczak J., Tak zwane kompetencje kluczowe, ich charakter i potrzeba kształtowania w toku edukacji ustawicznej, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 3 (1998), pp. 20–22.
Turska E., Znaczenie wolontariatu w opiniach studentów pedagogiki, „Dyskursy Młodych Andragogów” 21(2020), pp. 191–204.
Wierzejska J., Kompetencje społeczne studentów kierunków technicznych i społecznych, „Studia Edukacyjne” 39(2016), pp. 155–168.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).