Social Competencies of Students of Science and Social Majors for Volunteer Work
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.14208Keywords:
Voluntary work, social competences, students, social studies, sciencesAbstract
The article discusses the recognition of social competencies of students of science and social majors to do voluntary work. The theoretical concept on which the research is based is the concept of social competencies by J. Skrzypczak, who sees them as “the ability to do something, depending on the familiarity of knowledge, skills and abilities included in it, as well as on the degree of conviction about the need of using that ability.” The main purpose of the research is to diagnose the social competencies of students of science and social majors to do voluntary work and to identify the differences between groups in this respect. The method of diagnostic survey was chosen for the purposes of the study. Research has shown slight differences between the students of science and social majors. They only concern the assessment of one's own level of motivation to help.
References
Argyle M., Zdolności społeczne, in: S. Moscovici (ed.), Psychologia społeczna w relacjach ja-inni, Warszawa 1998, wyd. Szkolne i Pedagogiczne, pp. 77–102.
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań 1997, Wyd. Zysk.
Bobrowska-Jabłońska K., Znaczenie inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych w kształceniu w SGH — raport z badań, E-mentor, no. 2, https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/2/id/17 (2003), (20.06.2023).
Caban M., Rewerski, T., Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne u osób pracujących i bezrobotnych, „Polityka Społeczna” 2 (2005), pp. 8–10.
Czechowska-Bieluga M., Kanios A., Sarzyńska E., Profile kompetencji społecznych osób pracujących i bezrobotnych, Lublin 2000, Wyd. UMCS.
Kanios A., Bocheńska-Brandt A., Profile kompetencji społecznych studentów przygotowujących się do opieki nad osobami starszymi — badanie polsko-niemieckie, „Kwartalnik Pedagogiczny” Nr 64 (2019) 5, pp. 237–254.
Kantowicz E., Rola wolontariatu w kształtowaniu przyszłych kompetencji profesjonalnych w pracy socjalnej, „Praca Socjalna”, no. 6(2017) 32, pp. 87–101.
Kromolicka B., Wolontariusz w służbie człowiekowi umierającemu. Na przykładzie Szczecińskiego Hospicjum Domowego, Szczecin 2000, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego.
Matczak A., Preferencje zawodowe młodzieży a kompetencje społeczne, „Psychologia Wychowawcza” 38(1998) 4, pp. 107–115.
Matczak A., Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Podręcznik. Warszawa 2001, wyd. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Mazurek-Kucharska, B., Kompetencje społeczne we współczesnej psychologii i teorii zarządzania. Przegląd wybranych podejść i problemów, in: S. Konarski (ed.), Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i menedżerów Teoria — badania — edukacja, Warszawa 2006, wyd. SGH, pp. 55–94.
Skrzypczak J., Tak zwane kompetencje kluczowe, ich charakter i potrzeba kształtowania w toku edukacji ustawicznej, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 3 (1998), pp. 20–22.
Turska E., Znaczenie wolontariatu w opiniach studentów pedagogiki, „Dyskursy Młodych Andragogów” 21(2020), pp. 191–204.
Wierzejska J., Kompetencje społeczne studentów kierunków technicznych i społecznych, „Studia Edukacyjne” 39(2016), pp. 155–168.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author declares that he or she has full copyright to the work, and such copyright it is not limited to the extent applicable to this declaration, that the article is an original work and that it does not infringe any third-party rights.
The author agrees to a free-of-charge, non-exclusive and non-restricted use of the work by Pontifical University of John Paul II in Krakow i.e.:
- to record and duplicate: make copies of the work by means of printing, reprography, magnetic or digital storage;
- to circulate the original or the copies of the work (disseminate, lend or lease the original or copies thereof, publicly display, screen or make the work publicly available so that everyone is able to access it at the time and in place they wish to do so);
- to include the work in a compilation;
- the Pontifical University of John Paul II in Krakow may grant sublicenses Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland
The Pontifical University of John Paul II in Krakow makes the work available on the Journals Platform belonging to the University, according to the licence Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland. Accordingly, the author authorises all interested parties to use the work on the following conditions:
- the author and the title of the work will be listed,
- the place of publication (name of the periodical and an Internet link to the originally published work),
- the work will be distributed in a non-commercial way,
- no derivative works will be created.
The UPJPII Press does not waive any of its copyrights to any target group.