A child’s loneliness in the family as a challenge for modern pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.53Słowa kluczowe:
loneliness, child, family, support illnessAbstrakt
The problem of loneliness has become more and more common in society. It affects the family which is a place of physical and spiritual closeness. A child’s isolation in the family is related to many factors. It may be caused by the parents’ emotional indifference or the child’s serious illness. The disturbances may be painful for the child who often cannot fight the sense of isolation. Attempts to counteract the sense of loneliness are connected with pedagogical action. It should be based on permanent values which extend the scope of support offered to the family. Strengthening the family system makes it possible to overcome the child’s sense of loneliness.
Bibliografia
Aasgaard T., Edwards M., Children expressing themselves, in: Oxford Textbook of Palliative Care for Children, A. Goldman, R. Hain, S. Liben (eds.), New York 2012, OU Press, p. 100–107.
Błasiak A., Obszary, możliwości i potrzeby pedagogicznego wspomagania rodziny w dzisiejszej rzeczywistości, in: Dokąd zmierzasz współczesna rodzino?, M. Duda, A. Świerczek (eds.), Kraków 2012, Św. Stanisława BM, p. 317–347.
Błasiak A., Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Zagadnienia wybrane, Kraków 2012, WAM.
Bukowska M., Zagadnienie samotności we współczesnej polskiej literaturze naukowej, Kraków 2008, MCDN.
Izdebska J., Samotność dziecka, in: Encyklopedia pedagogiczna XXI w., T. Pilch (ed.), vol. 5, Warszawa 2006, Żak, p. 657–659.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska “Familiaris consortio” (22.11.1981).
Jan Paweł II, Wymiar nadprzyrodzony związku małżeńskiego. Przemówienie do członków Roty Rzymskiej (30.01.2003), „L’Osservatore Romano” 4 (2003), p. 47–48.
Kawula S., Rodzina o skumulowanych czynnikach patogennych, in: Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, S. Kawula, J. Brągiel, A. W. Janke, (eds.), Toruń 2007, Adam Marszałek, p. 135–172.
Lachowska B., Szczęśliwe dzieciństwo – uwarunkowania rodzinne, in: Oblicza dzieciństwa, D. Kornas-Biela (ed.), Lublin 2001, KUL, p. 273–283.
Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 2001, IMPULS.
Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007, PAT.
Matyjas B., Źródła prowadzące do osamotnienia dziecka w rodzinie, in: Wychowanie w rodzinie. Rodzina o specjalnych potrzebach, S. Walasek, B. Winczura (eds.), Jelenia Góra 2011, KPSW, vol. 4, p. 127–137.
Olearczyk T. E., Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków 2010, WAM.
Pawłowska R., Jundziłł E., Pedagogika człowieka samotnego, Gdańsk 2000, GWSH.
Rembowski J., Samotność, Gdańsk 1992, UG.
Stala J., Rozpoznanie u początku prawidłowej pomocy – charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną, in: Socjalizacja – wyzwanie współczesności, J. Stala (ed.), Tarnów 2010, Biblos, p. 445–456.
Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, Gdańsk 2010, GWP.
Wywiad Benedykta XVI: pozytywna Ewangelia rodziny (18.08.2006),
in: www.radiovaticana.va (12.01.2014).
www.education.stateuniversity.com (09.01.2014).
www.nspcc.org.uk (09.01.2014).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Grzegorz Godawa
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).