A child’s loneliness in the family as a challenge for modern pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.53Keywords:
loneliness, child, family, support illnessAbstract
The problem of loneliness has become more and more common in society. It affects the family which is a place of physical and spiritual closeness. A child’s isolation in the family is related to many factors. It may be caused by the parents’ emotional indifference or the child’s serious illness. The disturbances may be painful for the child who often cannot fight the sense of isolation. Attempts to counteract the sense of loneliness are connected with pedagogical action. It should be based on permanent values which extend the scope of support offered to the family. Strengthening the family system makes it possible to overcome the child’s sense of loneliness.
References
Aasgaard T., Edwards M., Children expressing themselves, in: Oxford Textbook of Palliative Care for Children, A. Goldman, R. Hain, S. Liben (eds.), New York 2012, OU Press, p. 100–107.
Błasiak A., Obszary, możliwości i potrzeby pedagogicznego wspomagania rodziny w dzisiejszej rzeczywistości, in: Dokąd zmierzasz współczesna rodzino?, M. Duda, A. Świerczek (eds.), Kraków 2012, Św. Stanisława BM, p. 317–347.
Błasiak A., Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Zagadnienia wybrane, Kraków 2012, WAM.
Bukowska M., Zagadnienie samotności we współczesnej polskiej literaturze naukowej, Kraków 2008, MCDN.
Izdebska J., Samotność dziecka, in: Encyklopedia pedagogiczna XXI w., T. Pilch (ed.), vol. 5, Warszawa 2006, Żak, p. 657–659.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska “Familiaris consortio” (22.11.1981).
Jan Paweł II, Wymiar nadprzyrodzony związku małżeńskiego. Przemówienie do członków Roty Rzymskiej (30.01.2003), „L’Osservatore Romano” 4 (2003), p. 47–48.
Kawula S., Rodzina o skumulowanych czynnikach patogennych, in: Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, S. Kawula, J. Brągiel, A. W. Janke, (eds.), Toruń 2007, Adam Marszałek, p. 135–172.
Lachowska B., Szczęśliwe dzieciństwo – uwarunkowania rodzinne, in: Oblicza dzieciństwa, D. Kornas-Biela (ed.), Lublin 2001, KUL, p. 273–283.
Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 2001, IMPULS.
Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007, PAT.
Matyjas B., Źródła prowadzące do osamotnienia dziecka w rodzinie, in: Wychowanie w rodzinie. Rodzina o specjalnych potrzebach, S. Walasek, B. Winczura (eds.), Jelenia Góra 2011, KPSW, vol. 4, p. 127–137.
Olearczyk T. E., Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków 2010, WAM.
Pawłowska R., Jundziłł E., Pedagogika człowieka samotnego, Gdańsk 2000, GWSH.
Rembowski J., Samotność, Gdańsk 1992, UG.
Stala J., Rozpoznanie u początku prawidłowej pomocy – charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną, in: Socjalizacja – wyzwanie współczesności, J. Stala (ed.), Tarnów 2010, Biblos, p. 445–456.
Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, Gdańsk 2010, GWP.
Wywiad Benedykta XVI: pozytywna Ewangelia rodziny (18.08.2006),
in: www.radiovaticana.va (12.01.2014).
www.education.stateuniversity.com (09.01.2014).
www.nspcc.org.uk (09.01.2014).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Grzegorz Godawa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).