Biografisches und traditionsorientiertes Erzählen als elementare Lernformen der Katechese
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.853Słowa kluczowe:
Church as narrating community, profile of catechetical learning, telling stories as elementary method, functions and methods of biographical and tradition-oriented story-telling, role of the catechist in narrating-processesAbstrakt
The article presents tradition-oriented as well as biographical narration as basic forms of learning in catechesis. Firstly, the Church is considered as a narrating-community and a place of learning. Secondly, the specific profile of learning processes in catechesis is elaborated. Furthermore, narration is described as an elementary form of learning and the functions of tradition-oriented as well as biography-oriented narration are pointed out. Finally, the various facets of the catechist’s role as narrator are explained.
Bibliografia
Emeis D., Schmitt K. H., Handbuch der Gemeindekatechese, Freiburg 1986, Verlag Herder.
Fuchs O., Bemerkungen und Beobachtungen zum Deutschen Katechetischen Kongress 1983, in: Deutscher Katecheten-Verein e.V. (Hrsg.), Erzähl mir deine Geschichte, Freiburg 1984, Verlag DKV, S. 152-154.
Fuchs O., Spuren auf meinem Glaubensweg, in: Deutscher Katecheten-Verein (Hrsg.), Dokumentation des Deutschen Katechetischen Kongresses 1983, Verlag Herder, S. 257-265.
Fuchs O., Verkündigung, in: Lexikon der Religionspädagogik, Bd. II, Neukirchen- Vluyn 2001, Verlag Neukirchener, S. 2170-2177.
Hasselhorn M., Gold A., Pädagogische Psychologie. Erfolgreiches Lehren und Lernen, Stuttgart 2006, Verlag Kohlhammer.
Karrer L., Grundvollzüge christlicher Praxis, in: H. Haslinger u.a. (Hrsg.), Handbuch Praktische Theologie, Bd. 2, Mainz 2000, Verlag Grünewald, S. 379-395.
Metz J. B., Kleine Apologie des Erzählens, in: Conc(D) 9 (1973), S. 336-341. Niehl F.W., Erzählen, in: L. Rendle (Hrsg.), Ganzheitliche Methoden im
Religionsunterricht, München 2007, Verlag Herder, S. 165-174.
Pottmeyer H.J., Die Suche nach der verbindlichen Tradition und die traditionalistische Versuchung der Kirche, in: D. Wiederkehr (Hrsg.), Wie geschieht Tradition? Überlieferung im Lebensprozess der Kirche (Quaestiones Disputatae 133), Freiburg 1991, Verlag Herder, S. 89-110.
Reiher D., Praxis Christenlehre. Biblisches Erzählenin der Säkularität, in: G. Doyé,
H. Kessler (Hrsg.), Konfessionslos und religiös. Gemeindepädagogische Perspektiven, Leipzig 2002, Verlag Leipziger, S. 145-158.
Schweitzer F., Elementarisierung – ein religionsdidaktischer Ansatz. Einführende Darstellung, in: ders., Elementarisierung im Religionsunterricht, Neukirchen- Vluyn 2003, Verlag Neukirchener, S. 9-30.
Schweitzer F., Elementarisierung nur der Inhalte – oder elementare Formen des Lernens?, in: ders., Elementarisierung im Religionsunterricht, Neukirchen- Vluyn 2003, Neukirchener, S. 187-201.
Weinert F. E., Lehren und lernen für die Zukunft. Ansprüche an das Lernen in der Schule, in: Pädagogische Nachrichten Rheinland-Pfalz (2/2000), S. 1-16.
Zimmermann S., Erzählen, in: G. Bitter u.a. (Hrsg.), Neues Handbuch religionspädagogischer Grundbegriffe, München 2002, Verlag Kösel, S. 481- 484.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Monika Scheidler
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).