Genitori dei figli innamorati (tattiche educative)

Autor

  • Janusz Mastalski The Pontifical University of John Paul II in Cracow, Poland

DOI:

https://doi.org/10.15633/pch.906

Słowa kluczowe:

Family, bonds/ties, emotional development

Abstrakt

In the contemporary global context where people devalue tradition, the challenge which faces many parents is how they can be meaningfully present in their children’s lives. This can be problematic as in the contemporary world children are often searching for their own identity and space which they do not necessarily locate within their own family home. This text explores the question: how can family ties be nurtured to include children’s interests and affections? The author provides specific guidelines for raising children so that parents can accompany their children’s emotional development.

Bibliografia

Baars C., Psychologia miłości i seksualności, Poznań 2002.

Benedykt XVI, Przemówienie w czasie liturgii pokutnej dla młodzieży diecezji rzymskiej (29 III 2007), „L’Osservatore Romano” 5 (2007).

Braun-Gałkowska M., Psychologia domowa, Olsztyn 1990.

Burmester D., Furman W., Perceptions of Sibiling Relationships during Middle Childhood and Adolescence, “Child Development” 61 (1990), p. 1387-1398.

Caretto C., Tajemnice pustyni, Kraków 2002.

Dziewiecki M., Pedagogika miłości dla wychowawców i wychowanków, Częstochowa 2001.

Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 1995.

Grün A., Kiedy wsłuchuje się w Boga, Kraków 2002.

Grzelak Sz., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży, Warszawa 2006.

Hildebrand D. von, Fundamentalne postawy moralne, in: D. Von Hildebrand, J.A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner (ed.), Wobec wartości, Poznań 1982, p.7-50.

Hocker J.L., Wilmat W.W., Interpersonal Conflict, Dubuque IA 1985. Jagieła J., Relacje w rodzinie a szkoła, Kraków 2007.

Jakubowski T., Dojrzałość do małżeństwa – wybór współmałżonka, „Katecheta” 3 (2000), p. 20-28.

Jan Paweł II, Orędzie na XI Światowy Dzień Młodzieży, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.) 2 (1996).

Jan Paweł II, Familiaris consortio, Kraków 1981.

Jan Paweł II, Homilia podczas Mszy Świętej, (Łowicz 14 VI 1999, nr 2), in: Bóg Jest Miłością – VII Pielgrzymka Jana Pawła II do ojczyzny, Olsztyn 1999.

Jan Paweł II, List Apostolski Parati semper, Kraków 1985.

Kalter N., Long-Term Effects of Divorce on Children. A Developmental Vulnerability Model, „American Journal of Orthopsychiatry” 57 (1987), p. 587-597.

Kawula S., Studia z pedagogiki społecznej, Olsztyn 1996. Kępski A., Miłość a uczucia, Warszawa 1999.

Kusio U., Czym jest wychowanie skomercjonalizowane, „Małżeństwo i Rodzina” 1-2 (2005), p. 21-32.

Kwieciński Z., Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej, in: Z. Kwieciński, L. Witkowski (ed.), Ku pedagogii pogranicza, Toruń 1990.

Maciaszkowa J., O współżyciu w rodzinie, Warszawa 1980.

Martos A., No puedo mas. Las mil caras del maltrato psicologico, Castellano 2003. McDowell J., Nie! Pomóż swojemu dziecku pokonać presję seksualną, Lublin 1993.

Robinson J.L., Zahn-Waxler C., Emde R., Patterns of Development in Early Empathic Behavior: Environmental and Child Contributional Influences, “Social Development” 3 (1994), p. 125-145.

Simons R.L., Whitbeck L.B., Conger R.D., Chyi-IN W., International Transmission of Harsh Parenting, “Developmental Psychology” 27 (1991), p. 159-160.

Wall D., Twórcze wychowanie w okresie dzieciństwa, Warszawa 1986.

Wiatrowska L., Próba pedagogicznej terapii w zakresie emocji dysfunkcyjnych uczniów klas niższych szkół podstawowych, in: T. Borowska (ed.), Pedagogika wobec zagrożeń, kryzysów i nadziei, Kraków 2002.

Opublikowane

2012-10-01

Numer

Dział

Articles