Genitori dei figli innamorati (tattiche educative)
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.906Keywords:
Family, bonds/ties, emotional developmentAbstract
In the contemporary global context where people devalue tradition, the challenge which faces many parents is how they can be meaningfully present in their children’s lives. This can be problematic as in the contemporary world children are often searching for their own identity and space which they do not necessarily locate within their own family home. This text explores the question: how can family ties be nurtured to include children’s interests and affections? The author provides specific guidelines for raising children so that parents can accompany their children’s emotional development.
References
Baars C., Psychologia miłości i seksualności, Poznań 2002.
Benedykt XVI, Przemówienie w czasie liturgii pokutnej dla młodzieży diecezji rzymskiej (29 III 2007), „L’Osservatore Romano” 5 (2007).
Braun-Gałkowska M., Psychologia domowa, Olsztyn 1990.
Burmester D., Furman W., Perceptions of Sibiling Relationships during Middle Childhood and Adolescence, “Child Development” 61 (1990), p. 1387-1398.
Caretto C., Tajemnice pustyni, Kraków 2002.
Dziewiecki M., Pedagogika miłości dla wychowawców i wychowanków, Częstochowa 2001.
Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 1995.
Grün A., Kiedy wsłuchuje się w Boga, Kraków 2002.
Grzelak Sz., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży, Warszawa 2006.
Hildebrand D. von, Fundamentalne postawy moralne, in: D. Von Hildebrand, J.A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner (ed.), Wobec wartości, Poznań 1982, p.7-50.
Hocker J.L., Wilmat W.W., Interpersonal Conflict, Dubuque IA 1985. Jagieła J., Relacje w rodzinie a szkoła, Kraków 2007.
Jakubowski T., Dojrzałość do małżeństwa – wybór współmałżonka, „Katecheta” 3 (2000), p. 20-28.
Jan Paweł II, Orędzie na XI Światowy Dzień Młodzieży, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.) 2 (1996).
Jan Paweł II, Familiaris consortio, Kraków 1981.
Jan Paweł II, Homilia podczas Mszy Świętej, (Łowicz 14 VI 1999, nr 2), in: Bóg Jest Miłością – VII Pielgrzymka Jana Pawła II do ojczyzny, Olsztyn 1999.
Jan Paweł II, List Apostolski Parati semper, Kraków 1985.
Kalter N., Long-Term Effects of Divorce on Children. A Developmental Vulnerability Model, „American Journal of Orthopsychiatry” 57 (1987), p. 587-597.
Kawula S., Studia z pedagogiki społecznej, Olsztyn 1996. Kępski A., Miłość a uczucia, Warszawa 1999.
Kusio U., Czym jest wychowanie skomercjonalizowane, „Małżeństwo i Rodzina” 1-2 (2005), p. 21-32.
Kwieciński Z., Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej, in: Z. Kwieciński, L. Witkowski (ed.), Ku pedagogii pogranicza, Toruń 1990.
Maciaszkowa J., O współżyciu w rodzinie, Warszawa 1980.
Martos A., No puedo mas. Las mil caras del maltrato psicologico, Castellano 2003. McDowell J., Nie! Pomóż swojemu dziecku pokonać presję seksualną, Lublin 1993.
Robinson J.L., Zahn-Waxler C., Emde R., Patterns of Development in Early Empathic Behavior: Environmental and Child Contributional Influences, “Social Development” 3 (1994), p. 125-145.
Simons R.L., Whitbeck L.B., Conger R.D., Chyi-IN W., International Transmission of Harsh Parenting, “Developmental Psychology” 27 (1991), p. 159-160.
Wall D., Twórcze wychowanie w okresie dzieciństwa, Warszawa 1986.
Wiatrowska L., Próba pedagogicznej terapii w zakresie emocji dysfunkcyjnych uczniów klas niższych szkół podstawowych, in: T. Borowska (ed.), Pedagogika wobec zagrożeń, kryzysów i nadziei, Kraków 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Janusz Mastalski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).