Types of hope and action styles of adolescents

Authors

  • Aleksandra Myślińska The John Paul II Catholic University of Lublin
  • Jacek Śliwak The John Paul II Catholic University of Lublin
  • Józef Partyka The John Paul II Catholic University of Lublin

DOI:

https://doi.org/10.15633/pch.1664

Keywords:

Hope, styles of action, character, youth

Abstract

The problem discussed in this article concerns the relationship between hope and action styles in adolescents. An action style is a way in which man perceives and responds to the outside world, and it may be aimed at securing oneself or interacting with the surroundings. The main aim of this analysis was to find out if, and to what degree, the level of hope is connected with action styles. The following hypotheses are proposed: H – 1. There is a relationship between hope and an action style. H- 2. Persons with different types of hope are characterised by different styles of action. H – 3. Persons with a high level of hope have a cooperation­‑oriented style. H – 4. Persons with a low level of hope are often characterised by a style aimed at protecting themselves. 149 persons aged 17 – 18 participated in the study. The following methods were used: the Basic Hope Inventory (BHI-12) – compiled by Trzebiński and M. Zięba, the Hope for Success Questionnaire (KNS) – adaptation of C. R. Snyder’s questionnaire made by M. Łaguna, J. Trzebiński and M. Zięba, as well as the Action Styles Questionnaire by Z. Uchnast. The results obtained have allowed the researchers to form the opinion that hope helps individuals function better in the world. The way in which a person perceives the world and their own capabilities translates into the style of action which they choose. A person who is full of hope seeks self­‑actualisation as well as cooperation with others.

References

Bulzak A., Celińska­‑Miszczuk A., Style działania obronnego i synergicznego a psychologiczna jakość życia, in: Z. Uchnast (ed.), Synergia w relacjach interpersonalnych i w organizacjach. Wybrane zagadnienia z psychologii kierowania, p. 93–116, Lublin­‑Nowy Sącz 2009: TN KUL i WSB­‑NLU.

Celińska­‑Miszczuk A., Williama Sterna personalistyczna perspektywa typologiczna, in: P. Francuz, W. Otrębski (eds.), Studia z psychologii w KUL. Tom 15, (ss. 11–26), Lublin 2008, Wydawnictwo KUL.

Crothers M., Schraw G., Validation of the Mutuality Assessment Questionaire. Prezentacja na corocznym spotkaniu APA, Boston 1999.

Erikson E. H., The life cycle: epigenesis of identity, in: H. Fitzgerald (ed.), Developmental psychology, Nowy Jork 1970.

Erikson E. H., Dzieciństwo i społeczeństwo, Poznań 1997, Dom wydawniczy Rebis.

Erikson E. H., Dopełniony cykl życia, Poznań 2002, Dom wydawniczy Rebis.

Hornowska E., Wykorzystanie psychobiologicznej koncepcji osobowości R. C. Cloningera w obszarze uzależnień, http://www.narkomania.org.pl/czytelnia/25 (13.09.2015).

Jastrzębski J., Kruk M., Struktura osobowości i poziom nadziei na sukces u osób korzystających z pomocy w ośrodkach MONAR, „Serwis Informacyjny – Narkomania”, (2007) 39, p. 33–39.

Łaguna M., Nadzieja i optymizm a intencja założenia własnej firmy, „Przegląd Psychologiczny” (2006) 49, 4, p. 419–443.

Łaguna M., Trzebiński J., Zięba M., Kwestionariusz nadziei na sukces. Warszawa 2005, PTP Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Maslow A., Motywacja i osobowość, Warszawa 2009, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pastuszka J., Charakter człowieka. Struktura – typologia, diagnostyka psychologiczna, Lublin 1959/1962, TN KUL.

Rieger E., Correlates of adult hope, including high- and low­‑hope adults’ recollection of parents. Psychology honors thesis, Department of Psychology, University of Kansas 1993, Lawrence.

Sarason B. R., Sarason I. G., Pierce G. R. (eds.), Social support: An interactional view, New York 1990, Wiley.

Snyder C. R., The psychology of hope: You can get there from here, New York 1994, Free Press.

Snyder C. R., Conceptualizing, measuring, and nurturing hope, “Journal of Counseling and Development” (1995) 73, p. 355–360.

Snyder C. R., Hope Theory: Rainbows in the Mind, “Psychological Inquiry” (2002) 13, p. 249–275.

Snyder C. R., Teaching: The lessons of hope, “Journal of Social and Clinical Psychology” (2005) 24, p. 72–84.

Snyder C. R., Cheavens J., Sympson S. C., Hope: An individual motive for social commerce, “Group Dynamics: Theory, Research, and Practice” (1997) 1, p. 107–118.

Snyder C. R., Harris C., Anderson J. R., Holleran S. A., Irving L. M., Sigmon S. T., i in., The will and the ways: Development and validation of an individualdifferences measure of hope, “Journal of Personality and Social Psychology” (1991) 60, p. 570–585.

Snyder C. R., Hoza B., Pelham W. E., Rapoff M., Ware L., Danovsky M. et al., The development and validation of the Children’s Hope Scale, “Journal of Pediatric Psychology” (1997) 22, p. 399–421.

Snyder C. R., Rand K. L., Sigmon D. R., Hope Theory: A member of the positive psychology family, in: Snyder C. R., Lopez S. J. (eds.), Handbook of positive psychology, p. 257–276, New York 2002, Oxford University Press.

Snyder C. R., Shorey H. S., Cheavens J., Pulvers K. M., Adams V. H. III, Wiklund C., Hope and academic success in college, “Journal of Educational Psychology” (2002) 94, p. 820–826.

Thompson L. Y., Snyder C. R., Hoffman L., Michael S. T., Rosmussen H. N., Billings L. S., i in., Dispositional forgiveness of self, others, and situations, University of Kansas, Lawrence 2002.

Trzebińska E., Psychologia pozytywna, Warszawa 2008, Wydawnictwo akademickie i profesjonalne.

Trzebiński J., Zięba M., Nadzieja, strata, rozwój, „Psychologia Jakości Życia” (2003a) 3, p. 5–33.

Trzebiński J., Zięba M., Kwestionariusz Nadziei Podstawowej BHI-12. Warszawa 2003b, PTP Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Trzebiński J., Zięba M., Basic hope as a world­‑view: An outline of a concept, “Polish Psychological Bulletin” (2004a) 35, 3, p. 173–182.

Trzebiński J., Zięba M., Basic Hope, Stress and Personality Growth. The 12th European Conference on Personality, Groningen 2004b.

Uchnast Z., Typy charakteru i ich korelaty osobowościowe w wymiarze „wspołdziałanie – zabezpieczanie się”, in: B. J. Soiński (ed.), Psychologiczne i pastoralne aspekty kapłaństwa, p. 121–133, Poznań 2008, RW WT UAM.

Downloads

Published

2016-03-31

Issue

Section

Articles