The Educational Mission of the Family: Current Challenges and New Concepts
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.1985Keywords:
family, education, civilization, development, human dignityAbstract
The family is often identified as the place where the future of society is guaranteed or destroyed. As the current family is obviously shifting in many regards in contemporary society the traditional educational responsibilities of the family are challenged. The educational mission of the family supposes intensive and ongoing work with the parents. What parents experience and learn becomes the living source for the pedagogical journey with their children. The author of this article explores various aspects of the new situation of education within the family in XXI century. He also reconsiders the challenges, concepts and contribution of the family in the educational mission in a contemporary European context.References
Doświadczenie wartości samego siebie w procesach edukacyjnych, Hrsg. A. M. Tchorzewski, Bydgoszcz 1997.
Dziecko i rodzina. Społeczne powinności opieki i wychowania, Hrsg. U. Gruca‑Miąsik, Rzeszów 2007.
Dzisiejsze aspiracje katechezy rodzinnej. Problemy i wyzwania, Hrsg. J. Stala, Kielce 2005.
Dziuba A. F., Rodzina w dialogu z Bogiem w nauczaniu ojca Świętego Jana Pawła II. Zarys problematyki, Warszawa 2006.
Education and Creativity, Hrsg. E. Osewska, Warszawa 2014.
Focus on Family and Education, Hrsg. E. Osewska, Split 2016.
Nadzieje i zagrożenia współczesnej rodziny, Kraków 1994.
Nauki o rodzinie w służbie rodziny, Hrsg. J. Stala, Kraków 2014.
Osewska E., Edukacja religijna w szkole katolickiej w Anglii i Walii w świetle „Living and Sharing Our Faith. A National Project of Catechesis and Religious Education”, Tarnów 2008.
Osewska E., Religious Education from the Perspective of Central and Eastern Europe, in: Toward Mutual Groud. Pluralism, Religious Education and Diversity in Irish Schools, Hrsg. G. Byrne, P. Kieran, Dublin 2013, S. 133–143.
Osewska E., Stala J., W kierunku katechezy rodzinnej, Kielce 2003.
Osewska E., To Educate in a Diversified Europe, „The Person and the Challenges“ 1 (2011) Nr 1, S. 71–88.
Osewska E., Wspólnota rodzinna w służbie wychowania, „Family Forum” 4 (2014), S. 125–139.
Religious Education / Catechesis in the Family. A European Perspective, Hrsg. E. Osewska, J. Stala, Warszawa 2010.
Rodzina – w świetle zagrożeń realizacji dotychczasowych funkcji. Szkice monograficzne, Hrsg. W. Korzeniowska, A. Murzyn, U. Szuścik, Katowice 2007.
Rodzina – w świetle zagrożeń realizacji dotychczasowych funkcji. Szkice monograficzne, Hrsg. W. Korzeniowska, A. Murzyn, U. Szuścik, Katowice 2007.
Rodzina dla Europy czy Europa dla rodziny?, Hrsg. W. Korzeniowska, A. Murzyn, H. Lukasova‑Kantorkova, Kraków 2006.
Rodzina i edukacja w zmaganiu o przyszłość Europy, Hrsg. E. Osewska, Tarnów 2016.
Rodzina jako wartość w rozwoju człowieka, Hrsg. B. Harwas‑Napierała, Poznań 2009.
Rodzina na przełomie wieków, Hrsg. K. Majdański, Łomianki 2000.
Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania, Hrsg. B. Muchacka, Kraków 2008.
Rodzina we współczesności, Hrsg. A. Ładyżyński, Wrocław 2009.
Rodzina wobec zagrożeń, Hrsg. M. Duda, Kraków 2008.
Rodzina. Bezcenny dar i zadanie, Hrsg. J. Stala, E. Osewska, Radom 2006.
Stala J., Den Jungen Menschen auf den Etappen Seines Lebenswegs Begleiten. Wesentliche Elemente der Jugendkatechese Johannes Pauls II., „Angelicum“ 90 (2013), S. 945–960.
Stala J., Der Mensch als Person: Die bestimmende Grundlage für Johannes Paul II. in seinem Bild von der Familie, „The Person and the Challenges” 2 (2012) Nr 2, S. 41–59.
Stala J., Die Freiheit – das besondere Kennzeichen einer modernen Jugenderziehung, „The Person and the Challenges” 3 (2013) Nr 2, S. 193–207.
Stala J., Die Transzendenz als bestimmendes Merkmal der Person in der Anthropologie und der Pädagogik Johannes Pauls II., „The Person and the Challenges” 2 (2012) Nr 1, S. 61–75.
Stala J., Familienkatechese in Polen um die Jahrhundertwende. Probleme und Herausforderungen, Tarnów 2008.
Stala J., Katechese im Zeitalter der Postmoderne. „Grundsatzprogramm für die Katechese der Kirche in Polen“ aus dem Jahr 2010, „Bogoslovni vestnik“ 74 (2014) Nr 1, S. 107–117.
Stala J., Katecheza o małżeństwie i rodzinie w Polsce po Soborze Watykańskim II. Próba oceny, Tarnów 2004.
Stala J., Katecheza rodzinna w nauczaniu Kościoła od Soboru Watykańskiego II, Tarnów 2009.
Stala J., Osewska E., Anders erziehen in Polen. Der Erziehungs- und Bildungsbegriff im Kontext eines sich ständig verändernden Europas des XXI. Jahrhunderts, Tarnów 2009.
Stala J., Podstawy teologiczno‑antropologiczne katechezy rodzinnej. Na podstawie dokumentów Magisterium soborowego i posoborowego, Tarnów 1998.
Stala J., Ręce mego ojca i usta mojej matki powiedziały mi najwięcej o Bogu. Biskupa Piotra Bednarczyka ujęcie katechezy rodzinnej, Tarnów 2011.
Stala J., Richtungsweisende Merkmale zur religiösen Erziehung und Bildung im Lehrwerk von Papst Johannes Paul II., „Bogoslovska Smotra“ (2014) Nr 1, S. 137–148.
Stala J., Tradycja katechezy rodzinnej w diecezji tarnowskiej, Tarnów 1999.
Stala J., W kierunku integralnej edukacji religijnej w rodzinie. Próba refleksji nad nauczaniem Jana Pawła II w kontekście polskich uwarunkowań, Tarnów 2010.
Stala J., Wyzwania stojące przed rodziną realizacji misji wychowawczej, „Polonia sacra” 13 (2009) Nr 25, S. 159–169.
Strengthening Families, Hrsg. J. Stala, Kraków 2017.
Testament społeczny Jana Pawła II, Hrsg. J. Kupny, M. Łuczak, Katowice 2006.
The Contemporary Family: Local and European Perspectives, Hrsg. E. Osewska, J. Stala, Kraków 2015.
W poszukiwaniu katechezy rodziców. Studium teoretyczno‑empiryczne, Hrsg. J. Stala, E. Osewska, Tarnów 2007.
Wilk J., Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane, Lublin 2002.
Wychowanie a wyzwania ponowoczesności, Hrsg. E. Osewska, Warszawa 2011.
Wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym, Hrsg. E. Osewska, J. Stala, Tarnów 2005.
Wychowanie rodzinne w teorii i praktyce. Rozwój pedagogicznej orientacji familiologicznej, Hrsg. A. W. Janke, Toruń 2008.
Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II (1978–1999), Warszawa 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Józef Stala
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author declares that he or she has full copyright to the work, and such copyright it is not limited to the extent applicable to this declaration, that the article is an original work and that it does not infringe any third-party rights.
The author agrees to a free-of-charge, non-exclusive and non-restricted use of the work by Pontifical University of John Paul II in Krakow i.e.:
- to record and duplicate: make copies of the work by means of printing, reprography, magnetic or digital storage;
- to circulate the original or the copies of the work (disseminate, lend or lease the original or copies thereof, publicly display, screen or make the work publicly available so that everyone is able to access it at the time and in place they wish to do so);
- to include the work in a compilation;
- the Pontifical University of John Paul II in Krakow may grant sublicenses Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland
The Pontifical University of John Paul II in Krakow makes the work available on the Journals Platform belonging to the University, according to the licence Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland. Accordingly, the author authorises all interested parties to use the work on the following conditions:
- the author and the title of the work will be listed,
- the place of publication (name of the periodical and an Internet link to the originally published work),
- the work will be distributed in a non-commercial way,
- no derivative works will be created.
The UPJPII Press does not waive any of its copyrights to any target group.