Communism as a Spiritual Attack on Man

Authors

  • Andrzej Zwoliński The Pontifical University of John Paul II in Krakow, Poland

DOI:

https://doi.org/10.15633/pch.2559

Keywords:

Communism, Marxism, Pseudo-religion, freedom, man

Abstract

Marxist ideology, and later the practice of the communist state, denied the essential goals of education, making it an important tool for indoctrination. Man ceased to be the highest value, and was replaced by other values that were lower than him.
The communist program of raising children and youth in atheism, without God, was an attack on all believers, because it impacted the future of any religion in Russia.
The pontificate of John Paul II, the first Pope from a communist country, was important in determining the threat of Marxism. In the encyclical „Laborem Exercens” the Pope stated that “by the use of various kinds of influence, including revolutionary pressure, it aims to win a monopoly of power in each society.” (LE, 11). The fundamental assessment of Marxism was made by John Paul II in response to social issues posed by the so-called theology of liberation. This power reaches deep and is vast, because it affects the whole person, in all dimensions of his existence.

References

Besancon A., Pomieszanie języków, WSP, bmw, 1989.

Bierdiajew M., Rosyjska idea, Warszawa 1999.

Bierdiajew M., Nowe Średniowiecze. Los człowieka we współczesnym świecie, trans. H. Paprocki, Fundacja Aletheia, Warszawa 2003.

Bocheński J. M., Marksizm – leninizm. Nauka czy wiara?, bmw, 1988, Antyk.

Brunello A., La Chiesa del Silenzo, Roma 1953.

Bukowski W., I powraca wiatr, CDN, Warszawa 1984.

Campos P. R., Kult szpetoty w rewolucyjnym świecie. Rozmowa z ks. Anthonym Branki, „Polonia Christiana” (2016), no. 50.

Dostojewski F., Biesy, in: Dzieła wybrane, vol. III, Warszawa 1984.

Dzwonkowski R., Kościół katolicki obrządku łacińskiego w ZSRR po 1918 roku. Zarys problematyki, in: Odrodzenie Kościoła katolickiego w byłym ZSRR. Studia historyczno-demograficzne, ed. E. Walewander, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1993.

Dzwonkowski R., Kościół katolicki w ZSRR 1917–1939. Zarys historii, Lublin 1997.

Gołomsztok I., Język artystyczny w warunkach totalitarnych, „Kontynent” (1976), no 7.

Grzegorzewski A., W kręgu nieprawdy. O informacji masowej w Polsce, „Zeszyty Edukacji Narodowej”, 1987), KOS.

Heidegger M., Brief uber den „Humanismus”, in: Platons Lehre von der Wahrheit, Bern 1954.

Heller M., Niekricz A., Utopia u władzy, vol. 2.

Imos R., Wiara człowieka radzieckiego, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków 2006.

Iwanow W. I., Nasz język, in: De profundis. Zbiór rozpraw o rosyjskiej rewolucji, NOW, Warszawa 1988.

Jarco J., Życie i działalność Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego. Referat patriarchy Moskiewskiego i całej Rusi Pimena, „Życie i Myśl” 28 (1978), no. 294.

Johns M., Siedemdziesiąt lat zła, in: Sowietskij Sojuz, Nowy Jork 1988.

Kołakowski L., Jan XXIII – granice Rzymu i granice chrześcijaństwa, in: Pochwała niekonsekwencji, vol. 3, Warszawa 1989.

Kozłowski A., Stan religii chrześcijańskiej w Rosji Sowieckiej, in: Bolszewizm, Lublin 1938.

Kozyrska A., Arcybiskup Edward Ropp. Życie i działalność (1851–1939), Lublin 2004.

Król J., Ateizacja szkół średnich ogólnokształcących w latach 1945 – 1961, in: Oblicze ideologiczne szkoły polskiej 1944 – 195, ed. E. Walewander, Lublin 2002.

Kubajak A., Sybir i Syberia w dziejach narodu polskiego, Wydawnictwo Kubajak, Krzeszowice 2008.

Labo S., Zamach na papieża w świetle Fatimy i w cieniu jednej rewolucji, Rzym 1983.

Lenin, O stosunku partii robotniczej do religii, in: W. I. Lenin, Marks, Engels, Marksizm, Warszawa 1949.

Leszczyński D., Szkoła – zakładnik ideologii, „Polonia Christiana” (2008), no. 4.

Mackiewicz J., W cieniu Krzyża, Londyn 1986.

Mackiewicz J., Watykan w cieniu czerwonej gwiazdy, Londyn 1986.

Marks K., Przyczynek do krytyki heglowskiej filozofii prawa, in: K. Marks, F. Engels, Dzieła, vol. 1, Warszawa 1962.

Michnik A., Kościół, lewica, dialog, Paryż 1977.

Monar T., Ukryta władza, Stańczyk, 1988, no. 9.

Oleszczuk F. O., Poczemu nielzja wierit’ w Boga, Moskwa 1965.

Pałysa J., Za wschodnią granicą 1917–1993. O Polakach i Kościele w dawnym ZSRR rozmowa z Romanem Dzwonkowskim SAC, Wydawnictwo „Wspólnota Polska”, Warszawa 1993.

Pelica G. J., Prześladowania chrześcijan w Sowietach, „Nowy Przegląd Wszechpolski” 1 (1994/1995), no. 8–9.

Pelica G.L., Sowiety w walce z Bogiem, „Gazeta Polska” (1994), no. 16 (40).

Pipes R., Rosja bolszewików, Warszawa 2013.

Radziwiłł A., Ideologia wychowawcza w Polsce w latach 1948–1956, Nowa, Warszawa 1981.

Sakiewicz T., Walka komunistów z polskim Kościołem, „Gazeta Polska” (1994), no. 35 (59).

Sokorski W., O funkcji kulturalno – wychowawczej państwa demokracji ludowej, „Wiedza i Życie” (1950).

Sołżenicyn A., Archipelag GUŁag 1918-1956, vol. I – II, ed. Pomost, Warszawa 1988.

Toboła-Pertkiewicz P., Kacet i gułag – zbrodnicze bliźnięta. Rozmowa z Edvinsem Snore – łotewskim twórcą filmu „The Soviet Story”, „Polonia Christiana” (2010), no. 15.

Wallis A., Kilka problemów polityki kulturalnej lat siedemdziesiątych, „Kultura i Życie” (1981), no. 10.

Werth N., Państwo przeciw społeczeństwu, in: Czarna księga komunizmu. Zbrodnie, terror, prześladowania, ed. S. Courtois i inni, Warszawa 1999.

Wiśniewski A., Stosunek państwa do kościoła w ZSRR, Wilno 1938.

Wyszyński S., Nowe metody walki religijnej w Rosji Sowieckiej, „Ateneum Kapłańskie” (1933), vol. 31.

Zdziechowski M., W obliczu końca, Wilno 1937.

Zinowiew K., Rosja w przeddzień rewolucji, Droga, Warszawa 1986.

Żebrowski L., Czerwonej mitologii żywot po śmierci ustroju, „Polonia Christiana” (2009), no. 10.

Downloads

Published

2018-11-30

Issue

Section

Articles