Transformation of Contemporary Societies
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.2569Keywords:
Postmodern society, globalisation, social changesAbstract
This article examines the processes of transformation of European societies in XXI century, taking into consideration especially factors of post-modernity, globalisation and strong social changes. Post-modernity affects all societies, but particularly those new societies in transition. Authors take the broad concept of ‘post-modernity’ as being important for all societies that have experienced transformation in their political, social, cultural, economic, educational and religious spheres following a political shift from socialist to democratic government. The processes of social transformation affect people living in them strongly, in particular in their identity and relationships.
References
Attali J., Zachód 10 lat przed totalnym bankructwem?, Warszawa 2010.
Baudrillard J., Pakt Jasności, Kraków 2005.
Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Poznań 1993.
Bauman Z., Etyka ponowoczesna, Warszawa 1996.
Baumann Z., Ponowoczesne wzorce osobowe, „Studia socjologiczne” (2011), 1 (200), S. 444-456.
Bokszański Z., Zmiana społeczna i jednostka we współczesności, file:///C:/Users/H9MKG72/Downloads/01_Bokszanski.pdf (9.07.2018).
Castells M., Koniec tysiąclecia, Warszawa 2009.
Dziewięcki M., Ponowoczesność, człowiek, wychowanie, https://opoka.org.pl/biblioteka/I/ID/ponowoczesnosc_wychowanie.html (10.07.2018).
Edukacja w świecie współczesnym: wybór tekstów z pedagogiki porównawczej wraz z przewodnikiem bibliograficznym i przewodnikiem internetowym, Kraków 2000.
Edukacja wobec dylematów moralnych współczesności, Hrsg. F. Adamski, A. Tchorzewski, Kraków 1999.
Etos pedagogów i edukacji wobec problemów globalizacji, Hrsg. U. Ostrowska, A.M. Tchorzewski, Bydgoszcz 2002.
Focus on Family and Education, ed. E. Osewska, Split 2016, Crkva u svijetu.
Fukuyama F., Koniec człowieka, Kraków 2004.
Fukuyama F., Koniec historii, Poznań 1996.
Fukuyama F., Wielki wstrząs. Natura ludzka a odbudowa porządku społecznego, Warszawa 2000.
Giddens A., Konsekwencje nowoczesności, Kraków 2008.
Gnitecki J., Przemiany informatyki oraz cywilizacji i edukacji informatycznej, Poznań 2005.
Haida J., Prawy umysł, Sopot 2014.
Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.
Interpretacja i nadinterpretacja, Hrsg. S. Collini, Kraków 2008.
Kmita J., Jak słowa łączą się ze światem, Poznań 1995.
Kuligowski W., Kultura popularna jako wolność, „Polonistyka” (2002) Nr 1.
Lubaś M., Rozum i etnografia, Kraków 2003.
Majcherek A., Źródła relatywizmu w nauce i kulturze XX wieku. Od teorii względności do postmodernizmu, Kraków 2004.
Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 2009.
Osewska E., Stala J., Die katholische Schule zu Beginn des 21. Jahrhunderts am Beispiel Polens und Englands, Warszawa 2015, UKSW.
Osewska E., The Involvement of Lay Faithful in Consecratio Mundi, „The Person and the Challenges“ 7 (2017) Nr 2, pp. 81-92.
Popławska A., W drodze ku pełnej podmiotowości. Kompetencje podmiotowe gimnazjalistów, Białystok 2013.
Possenti V., Religia i życie publiczne. Chrześcijaństwo w dobie ponowożytnej, Warszawa 2005.
Powszechna encyklopedia filozofii, t. II, Lublin 2001.
Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
Rodzina i edukacja w zmaganiu o przyszłość Europy, ed. E. Osewska, Tarnów 2016.
Rorty R., Trocki i dzikie storczyki, „Teksty Drugie” (1994) Nr 4.
Służba prawdzie, wolności i życiu. Refleksje nad myślą społeczną Jana Pawła II, Hrsg. E. Albińska, S. Fel, Lublin 2008.
Stala J., Osewska E., Anders erziehen in Polen. Der Erziehungs- und Bildungsbegriff im Kontext eines sich ständig verändernden Europas des XXI. Jahrhunderts, Tarnów 2009, Polihymnia.
Szmyd K., W sporze o współczesną teorię i teologię wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny” XLIV (1999) nr 1 (171).
Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Kraków 2005.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002.
Tożsamość w warunkach zmiany społecznej, Hrsg. Z. Melosik, M. J. Szymański, Warszawa 2016.
Wallerstein I., Koniec świata jaki znamy, Warszawa 2004.
Wartości, postawy i więzi moralne w zmieniającym się społeczeństwie, Hrsg. J. Mariański, L. Smyczek, Kraków 2008.
Wnuk-Lipiński E., Świat międzyepoki, Kraków 2004.
Wychowanie a wyzwania ponowoczesności, ed. E. Osewska, Warszawa 2011, UKSW.
Zmiana społeczna, Hrsg. J. Kurczewska, Kraków 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Józef Stala, Janez Vodičar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author declares that he or she has full copyright to the work, and such copyright it is not limited to the extent applicable to this declaration, that the article is an original work and that it does not infringe any third-party rights.
The author agrees to a free-of-charge, non-exclusive and non-restricted use of the work by Pontifical University of John Paul II in Krakow i.e.:
- to record and duplicate: make copies of the work by means of printing, reprography, magnetic or digital storage;
- to circulate the original or the copies of the work (disseminate, lend or lease the original or copies thereof, publicly display, screen or make the work publicly available so that everyone is able to access it at the time and in place they wish to do so);
- to include the work in a compilation;
- the Pontifical University of John Paul II in Krakow may grant sublicenses Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland
The Pontifical University of John Paul II in Krakow makes the work available on the Journals Platform belonging to the University, according to the licence Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland. Accordingly, the author authorises all interested parties to use the work on the following conditions:
- the author and the title of the work will be listed,
- the place of publication (name of the periodical and an Internet link to the originally published work),
- the work will be distributed in a non-commercial way,
- no derivative works will be created.
The UPJPII Press does not waive any of its copyrights to any target group.