The Person and Upbringing Within the Context of Anti-pedagogy and the Catholic Personalism Discourse
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.3364Keywords:
person, upbringing, anti-pedagogy, personalismAbstract
According to anti-pedagogy, any form of upbringing aimed at something or someone only masks the object of the educated, making them essentially puppets, appropriately controlled from without. Any purposeful approach to upbringing appeals to attributes that make the pupil not turn out to be what he/she is, but what his/her educators would want him/her to be. This approach is in direct contradiction to personalistic pedagogy, which posits an ultimate reality and value in personhood by emphasizing the significance, uniqueness and inviolability of the person, as well as the person’s essentially relational or social dimension. By emphasizing the autonomous value of a human being as a person and in propagating this with full affirmation, one is thus postulating that programs of activities supporting its development are to be subordinated to personal and spiritual values, and not to economic and technical values. This article presents the contemporary discourse between anti-pedagogy and the personalistic pedagogy with a special emphasis on Polish authors.
References
Adamski F., Personalizm – chrześcijański nurt myślenia o człowieku, in: Wychowanie osobowe, F. Adamski (ed.), Kraków 2011, p. 11-21.
Bochenek K., Personalizm, in: Filozofia współczesna, L. Gawor, Z. Stachowski (eds.), Bydgoszcz-Warszawa-Lublin 2006, p. 213-234.
Chrost S., Homo capax Dei jako ideał wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.
Chudy W., Filozofia kłamstwa. Kłamstwo jako fenomen zła w świecie osób i społeczeństw, Warszawa 2003.
Fel S., Jana Pawła II personalistyczna koncepcja pracy, in: Testament społeczny Jana Pawła II, J. Kupny, M. Łuczak (eds.), Katowice 2006, p. 91-111.
Galarowicz J., Człowiek jest osobą. Podstawy antropologii filozoficznej Karola Wojtyły, Kęty 2000.
Gałkowski J., Jan Paweł II o godności człowieka, in: Zagadnienie godności człowieka, J. Czerkawski (ed.), Lublin 1994, p. 103-112.
Guardini R., Podstawy pedagogiki (1928), in: R. Guardini, Bóg daleki – Bóg bliski, tł. J. Koźbiał, Poznań 1991.
Jan Paweł II, W imię przyszłości kultury. Przemówienie w UNESCO, Paryż 2.06.1980. “L’Osservatore Romano” (1980) nr 6.
Kosiewicz J., Człowiek i społeczeństwo w pismach Stanisława Kowalczyka, in: Filozofia pochylona nad człowiekiem, E. Balawajder, A. Jabłoński, J. Szymczyk (eds.), Lublin 2004, p. 135-153.
Kostkiewicz J., Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918-1939, Kraków 2013.
Kowalczyk S., Personalistyczno-integralna koncepcja człowieka J. Maritaina, „Pielęgniarstwo. Problemy Dydaktyczno-Medyczne” (1997), 6 (35).
Kowalczyk S., Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990.
Krąpiec M., Kim jest człowiek, in: Wprowadzenie do filozofii, M. Krąpiec,
S. Kamiński, Z. Zdybicka, P. Jaroszyński (eds.), Lublin, 2003, p. 141-206.
Kunowski S., Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków 2000.
Łobacz M., Relacja wychowawca – wychowanek z perspektywy filozofii personalistycznej. Implikacje praktyczne, in: Filozofia wychowania w praktyce pedagogicznej, A. Szudra-Barszcz, S. Sztobryna (eds.), Lublin 2012.
Melosik Z., Pedagogika postmodernizmu, in: Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (eds.), Warszawa 2003.
Nowak M., Pedagogika personalistyczna, in: Pedagogika, t. 1, Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (eds.) Wyd. PWN, Warszawa 2003.
Peretii M., Brevesaggio di una pedagogia personalistica, Brescia 1978.
Piluś H., O godności człowieka jako osoby, „Studia filozoficzne” (1989), nr 284–285.
Piotrowski P., Jak można wspierać zamiast wychowywać?, „Studia z Teorii Wychowania: półrocznik Zespołu Teorii Wychowania Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN” (2014) 5/1 (8), p. 55-70.
Schoenebeck von H., Antypedagogika w dialogu. Wprowadzenia w rozmyślania pedagogiczne, tł. D. Sztobyn, Poznań 1992.
Stala J., Der Mensch als Person: Die bestimmende Grundlage für Johannes Paul II. in seinem Bild von der Familie, „The Person and the Challenges” 2 (2012) nr 2, p. 41-59.
Stala J., Die Transzendenz als bestimmendes Merkmal der Person in der Anthropologie und der Pädagogik Johannes Pauls II., „The Person and the Challenges” 2 (2012) nr 1, p. 61-75.
Szymański M. J., Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Kraków 2013.
Śliwerski B., Antypedagogika, czyli o kontestacji pedagogiki końca XX wieku, „Colloquia Communia. Filozofia pedagogice. Pedagogika filozofii” (2003) nr 2.
Śliwerski B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej, Kraków 2015.
Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.
Tarnowski J., Człowiek – dialog – wychowanie. Zarys chrześcijańskiej pedagogiki personalistyczno-egzystencjalnej, „Znak” (1991) nr 436.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Urszula Gruca-Miąsik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author declares that he or she has full copyright to the work, and such copyright it is not limited to the extent applicable to this declaration, that the article is an original work and that it does not infringe any third-party rights.
The author agrees to a free-of-charge, non-exclusive and non-restricted use of the work by Pontifical University of John Paul II in Krakow i.e.:
- to record and duplicate: make copies of the work by means of printing, reprography, magnetic or digital storage;
- to circulate the original or the copies of the work (disseminate, lend or lease the original or copies thereof, publicly display, screen or make the work publicly available so that everyone is able to access it at the time and in place they wish to do so);
- to include the work in a compilation;
- the Pontifical University of John Paul II in Krakow may grant sublicenses Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland
The Pontifical University of John Paul II in Krakow makes the work available on the Journals Platform belonging to the University, according to the licence Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland. Accordingly, the author authorises all interested parties to use the work on the following conditions:
- the author and the title of the work will be listed,
- the place of publication (name of the periodical and an Internet link to the originally published work),
- the work will be distributed in a non-commercial way,
- no derivative works will be created.
The UPJPII Press does not waive any of its copyrights to any target group.