Homo Consumens versus Homo Patiens (The Dilemmas of Postmodern Reality)
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.3609Keywords:
human, consumerism, suffering, postmodernity, meaning of lifeAbstract
The contemporary „homo consumens” does not want to accept that his ontic status is still best defined by the words „homo patiens”. Today’s attempts to eliminate suffering through constantly stimulated consumption may be considered as an act of the „degradation” of humans and humanity who by rejecting the truth about their nature as suffering creatures, paradoxically also lose the meaning of their life. If one denies suffering, then – at the same time – one closes oneself before life. For the escape from suffering is anything but the escape from life, at least the one that is experienced in a conscious and sensible way.
References
Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Wyd. Sic!, Warszawa 2006.
Bauman Z., Konsumowanie, Wyd. UJ, Kraków 2009.
Baumann Z., O pożądaniu, in: Z. Baumann and others, w rozmowie z Jarosławem Makowskim. Dziesięć ważnych słów. Rozmowy o dekalogu, Kraków 2002.
Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, translated by S. Obirek, Kraków 2006.
Bauman Z., Życie na przemiał, translated by S. Kunz, Kraków 2004.
Comte-Sponville A., Duchowość ateistyczna, translated by E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011.
Dziura M., Dziura, Świątynie konsumpcji. Implozja granic, in: Społeczeństwo konsumpcyjne. Uwarunkowania społeczne i kulturowe, eds. D. Markowski, P. Setlak, PWSZ Tarnobrzeg, Tarnobrzeg 2008.
Frankl V., Homo patiens, Warszawa 1984.
Fromm, Mieć czy być, translated by J. Niziński, Warszawa 1989.
Fromm E., Serce człowieka, PWN, Warszawa – Wrocław 2000.
Fromm E., Rewolucja nadziei, translated by H. Adamska, introduction: M. Chałubiński, Warszawa 1996.
Głowacka M., Etyka reklamy: operowanie konwencją czy jej przekraczanie, in: Etyczny wymiar odpowiedzialnego biznesu i konsumeryzmu na początku XXI wieku, eds. L. Karczewski, H. Kretek, Racibórz 2013.
Iwaszczyszyn J., Tajemnica ludzkiego cierpienia w aspekcie niektórych religii, in: Ból i cierpienie, ed. G. Makiełło-Jarża, Kraków 2010, p. 64–65.
John Paul II, List apostolski Salvifici Dolores, 11 II 1984, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/salvifici.html, no. 2 (17.10.2019).
John Paul II, List do ludzi w podeszłym wieku, 1 X 1999, 9, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/do_starszych_01101999.html (13.12.2019).
Konkowska J., Osoba w ujęciu Gabriela Marcela jako źródło inspiracji wychowawczych, „Forum Pedagogiczne” 2 (2015).
Mariański J., S. A. Wargacki, Płynne sacrum w społeczeństwie ponowoczesnym, „Uni-
wersyteckie czasopismo socjologiczne KUL” 17 (2016).
Orbik Z,, Historia filozoficznej refleksji nad cierpieniem. Przegląd wybranych stanowisk, in: Ból i cierpienie, eds. A. Makiełło – Jarży, Z. Gajda, Kraków 2007, pp. 114–115.
Pope Francis, Adhortacja apostolska Gaudete et exsultate. O powołaniu do świętości w świecie współczesnym, 19 III 2018, no.78,https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/franciszek_i/adhortacje/gaudete_19032018.html (22.10.2019).
Popielski K., Frankl, in: Powszechna Encyklopedia Filozoficzna, vol. 3, Lublin 2002.
Popielski K., Wolicki M., Antropologiczno-filozoficzne podstawy analizy egzystencjalnej i niektóre jej aplikacje do teorii osobowości, in: Człowiek – pytanie otwarte: Studia z logoteorii i logoterapii, ed. K. Popielski RW KUL, Lublin 1987.
Radziński R., Jaspers, Warszawa 1978.
Scheler M., Cierpienie, śmierć, życie wieczne, Warszawa 1994.
Świdyrowicz T., Problematyka filozoficzna w opiece paliatywnej, in: Problemy współczesnej tanatologii. Medycyna – Antropologia kultury – Humanistyka, ed. J. Kobuszewski, Wrocław 1997, pp. 170–171.
Tarnawa J., Cierpienie. Umieranie. Nadzieja, Kraków 2003.
Wierzbicki A., W poszukiwaniu sensu cierpienia, przemijania i śmierci, in: Rozumieć cierpienie? Wokół myśli Jana Pawła II i pytań o przyszłość chrześcijaństwa, eds. D. Łukasiewicz, M. Siwiec, S. Warzyński, Bydgoszcz 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Zbigniew Bajda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author declares that he or she has full copyright to the work, and such copyright it is not limited to the extent applicable to this declaration, that the article is an original work and that it does not infringe any third-party rights.
The author agrees to a free-of-charge, non-exclusive and non-restricted use of the work by Pontifical University of John Paul II in Krakow i.e.:
- to record and duplicate: make copies of the work by means of printing, reprography, magnetic or digital storage;
- to circulate the original or the copies of the work (disseminate, lend or lease the original or copies thereof, publicly display, screen or make the work publicly available so that everyone is able to access it at the time and in place they wish to do so);
- to include the work in a compilation;
- the Pontifical University of John Paul II in Krakow may grant sublicenses Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland
The Pontifical University of John Paul II in Krakow makes the work available on the Journals Platform belonging to the University, according to the licence Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland. Accordingly, the author authorises all interested parties to use the work on the following conditions:
- the author and the title of the work will be listed,
- the place of publication (name of the periodical and an Internet link to the originally published work),
- the work will be distributed in a non-commercial way,
- no derivative works will be created.
The UPJPII Press does not waive any of its copyrights to any target group.