The concept of the personal and axiological experience in the philosophy of K. Wojtyła – John Paul II: a starting point of philosophical anthropology
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.4067Keywords:
Person, personalism, axiology, phenomenology of action, freedom, truth, moral, starting pointAbstract
Philosophy, which reflects different anthropological solutions and theories of humanity, considered in the perspective of Christian philosophical anthropology in Poland, is the Thomistic phenomenology of action of K. Wojtyła – John Paul II. In this philosophical concept the starting point is the personal and axiological experience. It is analysis of the acts of conscious action. Act reveals the person (the moral significance of the person). Widely understood Wojtyla’s Personalism is a chance of a creative meeting for two philosophies – from Lublin and Cracow. The more the use of his thoughts, the more developed they become.
References
Bartnik C., Personalizm teologiczny według Kardynała Karola Wojtyły, Zeszyty Naukowe KUL 1–3 (1979), pp. 51–60.
Boniecki A. (ed.), Kalendarium życia Karola Wojtyły, Kraków 2000.
Buttiglione R., Etyka w kryzysie, Lublin 1994.
Buttiglione R., Myśl Karola Wojtyły, Lublin 1996.
Centesimus Annus
Chudy W., Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, Lublin 2009.
Chudy W., Rozwój filozofowania a “pułapka refleksji”. Filozofia refleksji i próby jej przezwyciężenia, Lublin 1995.
Chudy W., Wprowadzenie – na odsiecz prawdzie o osobie ludzkiej, in: R. Buttiglione, Myśl Karola Wojtyły, Lublin 1996.
Darowski R., Filozofia człowieka, Kraków 1995.
Drożdż A., Jan Paweł II nauczycielem moralności, “Currenda” 4 (1993), pp. 586–599.
Dyskusja nad dziełem Kard. Karola Wojtyły “Osoba i czyn”, “Analecta Cracoviensia” 5–6 (1973–1974), pp. 49–297.
Fides et Ratio
Filipiak M., Szostek A., Bibliografia prac naukowych kardynała Karola Wojtyły, Zeszyty Naukowe KUL 1–3 (1979), pp. 155–170.
Forycki R., Antropologia w ujęciu Kardynała Karola Wojtyły, “Analecta Cracoviensia” 5–6 (1973–1974), pp. 117–124.
Galarowicz J., Człowiek jest osobą. Podstawy antropologii filozoficznej Karola Wojtyły, Kęty 2000 (IInd ed.).
Galarowicz J., Człowiek jest osobą. Podstawy antropologii filozoficznej Karola Wojtyły, Kraków 1994.
Galarowicz J., Ja – bliźni – wspólnota (Karola Wojtyły teoria uczestnictwa), “Studia Filozoficzne” 2–3 (1990), pp. 159–169.
Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992.
Gałkowski J. W., Samostanowienie osoby w ujęciu kardynała Karola Wojtyły, “Zeszyty Naukowe KUL” 1–3 (1979), p. 73–79.
Gaudium et spes. Pastoral Constitution on the Church in the Modern World.
Gerjolj S., Moralno in religijsko učenje in poučevanje pred novimi izzivi, “Bogoslovni vestnik” 66 (2006) Nr 2, pp. 189–203.
Gogacz M., Hermeneutyka osoby i czynu (rec. książki księdza kard. K. Wojtyły Osoba i czyn. Kraków 1969), “Analecta Cracoviensia” 5–6 (1973–1974), pp. 125–138.
Guitton J., Mój testament filozoficzny, Warszawa 1999.
Heller M., Liana Z., Mączka J., Skoczny W., Nauki przyrodnicze a teologia: Konflikt i współistnienie, Tarnów 2001.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986.
Jan Paweł II, Nauka polska na wirażu dziejów. Przemówienie Jana Pawła II do rektorów polskich uczelni akademickich wygłoszone 4 stycznia 1996 r. w Rzymie, “Tygodnik Powszechny” 2 (1996), p. 10.
Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei, Lublin 1994.
Jaworski M., Koncepcja antropologii filozoficznej w ujęciu Kard. Karola Wojtyły, “Analecta Cracoviensia” 5–6 (1973–1974), pp. 91–106.
Kalinowski J., Metafizyka i fenomenologia osoby ludzkiej. Pytania wywołane przez “Osobę i czyn”, “Analecta Cracoviensia” 5–6 (1973–1974), pp. 63–71.
Kamiński S., Jak filozofować o człowieku, “Analecta Cracoviensia” 5–6 (1973–1974), pp. 73–79.
Kłósak K., Teoria doświadczenia człowieka w ujęciu Kardynała Karola Wojtyły, “Analecta Cracoviensia” 5–6 (1973–1974), pp. 81–84.
Kowalczyk S., Człowiek w myśli współczesnej, Warszawa 1990.
Kowalczyk S., Tomistyczno-fenomenologiczny personalizm kard. Karola Wojtyły, “Ateneum Kapłańskie” 455–456 (1985), pp. 84–95.
Kowalczyk S., Z refleksji nad człowiekiem. Człowiek – społeczność – wartość, Lublin 1995.
Krąpiec M. A., Człowiek – suwerenny byt osobowy w ujęciu K. Wojtyły, “Zeszyty Naukowe KUL” 1–3 (1979), pp. 65–71.
Krąpiec M. A., Książka Kardynała Karola Wojtyły monografią osoby jako podmiotu moralności, “Analecta Cracoviensia” 5–6 (1973–1974), pp. 57–61.
Królikowski J., Jan Paweł II a powrót do chrześcijańskich korzeni Europy, “Currenda” 4 (1993), pp. 600–615.
Kuc L., Uczestnictwo w człowieczeństwie “innych”?, “Analecta Cracoviensia” 5–6 (1973–1974), pp. 183–190.
Kupczak J., W stronę wolności. Szkice o antropologii Karola Wojtyły, Kraków 1999.
Legowicz J. (ed.), Historia filozofii średniowiecznej, Warszawa 1979.
Odilon-Gbènoukpo S., Snježana M., Integral Education: TheologicalPedagogical Emphases in the Light of Church Teaching, ”Bogoslovska Smotra” 91 (2021) Nr 1, pp. 51–72.
Osewska E., Personalizm jako fundament wychowania w szkole, in: Wychowanie a wyzwania ponowoczesności, ed. E. Osewska, Warszawa 2011, wyd. UKSW, pp. 81–90.
Osewska E., Simonič B., A Civilization of Love according to John Paul II, “The Person and the Challenges“ 9 (2019) nr 1, pp. 23–32, DOI: http://dx.doi.org/10.15633/pch.3359
Palacz R., Klasycy filozofii, Warszawa 1987.
Pawlak Z. (ed.), Katolicyzm A–Z, Poznań 1994.
Półtawski A., Człowiek jako istota realizująca się w czynie. Antropologia Karola Wojtyły a Henri Eya analiza świadomości, “Studia Philosopiae Christianae” 2 (1981), pp. 135–174.
Redemptor Hominis
Rodziński A., Tomizm a personalizm, Zeszyty Naukowe KUL 4 (1969), pp. 21–30.
Scheler M., Resentyment a moralność, Warszawa 1997.
Skarga B. (ed.), Przewodnik po literaturze filozoficzne XX wieku, Vol. 3, Warszawa 1995.
Stala J., Der Mensch als Person: Die bestimmende Grundlage für Johannes Paul II. in seinem Bild von der Familie, “The Person and the Challenges” 2 (2012) nr 2, pp. 41–59.
Stępień A. B., Fenomenologia tomizująca w książce “Osoba i czyn”, “Analecta Cracoviensia” 5–6 (1973–1974), pp. 155–157.
Stępień A. B., Studia i szkice filozoficzne, Vol. 2, Lublin 2001.
Styczeń T., “Transcendencja – drugie imię osoby” czyli człowiek widziany z “niskości” doświadczenia samego siebie i z “wysokości krzyża”, “Znak” 401 (1988), pp. 3–30.
Styczeń T., Metoda antropologii filozoficznej w “Osobie i czynie”, “Analecta Cracoviensia” 5–6 (1973–1974), pp. 107–115.
Styczeń T., Zdybicka Z. (ed.), Czytając “Przekroczyć próg nadziei”, Lublin 1995.
Szewczyk W., Czy fenomenologia może się przydać psychologii współczesnej, “Znak” 271 (1977), pp. 35–45.
Szewczyk W., Jana Pawła II widzenie świata, “Currenda” 4 (1993), pp. 570–585.
Szewczyk W., Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 1994.
Tischner J., Metodologiczna strona dzieła “Osoba i czyn”, “Analecta Cracoviensia” 5–6 (1973–1974), pp. 85–89.
Veritatis Splendor.
Vincelette A., The Church Does Have a Philosophy of Her Own: Ruminations on Fides et Ratio and the First Principles of Catholic Philosophy, “Bogoslovni vestnik” 73 (2013) Nr 1, pp. 17–46.
W prawdzie ku wolności. W kręgu encykliki Veritatis Splendor, red. E. Janiak, Wrocław 1994.
Weigel G., Świadek nadziei. Biografia Papieża Jana Pawła II, Kraków 2000.
Wojtyła K., Ocena możliwości zbudowania etyki chrześcijańskiej przy założeniach systemu Maksa Schelera, Lublin 1959.
Wojtyła K., Osoba – podmiot i wspólnota, “Roczniki Filozoficzne” 2 (1976), pp. 5–39.
Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969.
Wojtyła K., Problem doświadczenia w etyce, “Roczniki Filozoficzne” 2 (1969), pp. 5–24.
Wojtyła K., Słowo końcowe, “Analecta Cracoviensia” 5–6 (1973–1974), pp. 243–263.
Wojtyła K., The Acting Person, Boston 1979.
Wojtyła K., Wykłady lubelskie, Lublin 1986.
Wojtyła K., Zagadnienie wiary w dziełach św. Jana od Krzyża, Kraków 1990.
Wojtyła K., Znak, któremu sprzeciwiać się będą, Poznań–Warszawa 1976.
Zdybicka Z., Praktyczne aspekty dociekań przedstawionych w dziele “Osoba i czyn”, “Analecta Cracoviensia” 5–6 (1973–1974), pp. 201–205.
Życiński J., Służąc człowiekowi i prawdzie. Piętnastolecie Pontyfikatu Jana Pawła II, “Currenda” 4 (1993), pp. 557–563.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The author declares that he or she has full copyright to the work, and such copyright it is not limited to the extent applicable to this declaration, that the article is an original work and that it does not infringe any third-party rights.
The author agrees to a free-of-charge, non-exclusive and non-restricted use of the work by Pontifical University of John Paul II in Krakow i.e.:
- to record and duplicate: make copies of the work by means of printing, reprography, magnetic or digital storage;
- to circulate the original or the copies of the work (disseminate, lend or lease the original or copies thereof, publicly display, screen or make the work publicly available so that everyone is able to access it at the time and in place they wish to do so);
- to include the work in a compilation;
- the Pontifical University of John Paul II in Krakow may grant sublicenses Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland
The Pontifical University of John Paul II in Krakow makes the work available on the Journals Platform belonging to the University, according to the licence Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland. Accordingly, the author authorises all interested parties to use the work on the following conditions:
- the author and the title of the work will be listed,
- the place of publication (name of the periodical and an Internet link to the originally published work),
- the work will be distributed in a non-commercial way,
- no derivative works will be created.
The UPJPII Press does not waive any of its copyrights to any target group.