Competences of an RE Teacher/Catechist in the Opinion of Schoolchildren
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.14106Keywords:
competencies, teacher, educator, religion teacher, catechist, empirical researchAbstract
An important issue addressed in the presented article is the competencies of the RE teacher/ catechist. Two main problems are posed, summarized in the following questions: What competencies should a teacher of religion/catechist have? What qualities, according to secondary school pupils, should have an RE teacher? An attempt to answer such questions was made on the basis of an analysis of the literature on the subject and the results of a nationwide quantitative and qualitative study of secondary school pupils in Poland. The basic concepts of competence are discussed, groups of competencies relevant to the profession of religion teacher are characterized. Also presented are the results of research on the opinions of secondary school pupils regarding the person of a religion teacher/catechist.
References
Alberich E., Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, Warszawa 2003, Wydawnictwo Salezjańskie.
Bagrowicz J., Formacja katechetów w świetle dokumentów Kościoła, “Ateneum Kapłańskie” (1994), 513/514, pp. 215–226.
Bagrowicz J., Katecheta – chrześcijański wychowawca, in: M. Majewski (ed.), Postawy katechetów, Kraków 1996, Poligrafia Salezjańska, pp. 45–63.
Czerepaniak-Walczak M., Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Szczecin 1995, Wydawnictwo Naukowe US.
Dunaj B. (ed.), Słownik współczesny języka polskiego, T. 1, Warszawa 1998, Reader’s Digest Przegląd.
Dylak S., Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań 1995, Wydawnictwo Naukowe UAM
Dyrektorium Ogólne o katechizacji, Poznań 2002, Pallottinum.
Dziekoński S., Podmiotowy charakter wychowawczego działania katechety, in: J. Stala (ed.), Dzisiejszy katecheta, Kraków 2002, Wydawnictwo WAM, pp. 89–109.
Goźlińska E., Szlosek F., Podręczny słownik nauczyciela kształcenia zawodowego, Radom 1997, Instytut Technologii Eksploatacji.
Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995, WSiP.
Kulpaczyński S., Aktualny i postulatywny obraz katechety, “Seminare” (1997) 13, pp. 59–66.
Kulpaczyński S., Retrospektywny obraz katechety, “Seminare” (1997) 13, pp. 51–57.
Kwaśnica R., Ku pytaniom o psychopedagogiczne kształcenieni nauczycieli, in: Z. Kwieciński, L. Witkowski (eds.), Ku pedagogii pogranicza, Toruń 1990, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Mączkowska A., Kompetencje, in: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku T. 2, Warszawa 2003, Wydawnictwo Akademickie “Żak”, p. 693.
Misiaszek K., Wyzwania współczesności dla formacji katechetów, “Ateneum Kapłańskie” (1994) 513/514, pp. 203–214.
Misiaszek K., Potocki A., Katecheta i katecheza w polskiej szkole, Warszawa 1995, Wydawnictwo Salezjańskie.
Offmański A., Katecheta permanentnie kształtujący się, in: J. Stala (ed.), Dzisiejszy katecheta, Kraków 2002, WAM, pp. 171–190.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2007, Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
Osewska E., Kobieta katechetka, in: J. Stala (ed.), Dzisiejszy katecheta, Kraków 2002, WAM, pp. 191–204.
Osewska E., Rodzina i szkoła wobec współczesnych wyzwań wychowawczych, Kraków 2020, UPJPII.
Pomianowski R., Katecheta – terapeuta duchowy, in: M. Majewski (ed.), Postawy katechetów, Kraków 1996, Poligrafia Salezjańska, pp. 64–85.
Pomianowski R., Ważność tożsamości katechety w interakcji katechetycznej, in: M. Majewski (ed.), Formacja katechetów, Kraków 1990, Poligrafia Salezjańska, p. 40.
Potocki A., Społeczna formacja katechetów, “Ateneum Kapłańskie” (1994) 513/514, pp. 232–241.
Skreczko A., Współpraca z rodzicami a umiejętności komunikacji katechety, in: Katecheza – Rodzina, Parafia, Szkoła 2, 2004, pp. 69–79.
Słotwińska H., Agresja i przemoc wśród młodzieży, in: S. Kulpaczyński (ed.), Katechizacja młodzieży, ed. S. Kulpaczyński, Lublin 2003, pp. 307–333.
Słotwińska H., Aktualny i idealny obraz katechety, “Katecheta” (1998) 9, pp. 69–73.
Sondej C., Osobowość katechety i jej wpływ na życie katechizowanych, in: M. Śnieżyński (ed.), Katecheta w szkole, Kraków 1994, NWK, pp. 7–24.
Sondej C. M., Osobowość katechety w opinii uczniów, in: M. Śnieżyński (ed.), Pedagogika w katechezie, Kraków 1998, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, pp. 21–48.
Stala J., Umiejętność działania nauczyciela religii i katechety. Kierunki formacji kształtowania umiejętności pedagogiczno-katechetycznych, “Rocznik Teologii Katolickiej” (2011), Tom X, pp. 161–170.
Stala J. (ed.), Dzisiejszy katecheta – stan aktualny i wyzwania, Kraków 2002, WAM.
Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003, Wyd. eMPi2.
Szpet J., Jackowiak D., Lekcja religii szkołą wiary, Poznań 1996, Płocki Instytut Wydawniczy.
Szpet J., Kompetentny katecheta, in: Katecheza – Rodzina, Parafia i Szkoła, 2003, pp. 9–14.
Śnieżynski M., Efektywność kształcenia, Kraków 1992, Wydział Katechezy Kurii Metropolitalnej w Krakowie.
Śnieżyński M., Nauczanie wychowujące, Kraków 1995, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).