The Family in the Scientific Achievements of Professor Helena Radlińska. References to the Sources of Polish Social Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.14216Keywords:
Helena Radlińska, social pedagogy, family, parenthood, family studiesAbstract
The aim of this article is to present the issues of the family in relation to the scientific achievements of Prof. Helena Radlińska. In the course of the research, the descriptive research method was used. This was accompanied by a cross-sectional analysis of the documents. The subject of the conducted research were family issues, considered from the point of view of social pedagogy. The subject of the research was the family and people creating the family life environment. The summary of the analysis are the directions of further research, the effects of which will facilitate the creation of theoretical foundations for models of assistance, care, support and family development.
References
Polski Komitet Drugiej Międzynarodowej Konferencji Pracy Społecznej, Sprawozdanie z Drugiej Międzynarodowej Konferencji Służby Społecznej, Warszawa 1933, Drukarnia Państwowa, Sprawozdanie z Drugiej Międzynarodowej Konferencji Służby Społecznej we Frankfurcie nad Menem 1932 r., Główna Biblioteka Pracy i Zabezpieczenia Społecznego, ul. Zabraniecka 8L (I piętro), 03-872 Warszawa (gbpizs.gov.pl) (25.08.2023).
Radlińska H., Z zagadnień pedagogiki społecznej, „Muzeum”, II, 2 (1908), pp. 52–63.
Radlińska H., Zadania pracy kulturalnej, „Kultura Polski” 1 (1917), pp. 1–5.
Radlińska H., Zagadnienia oświaty pozaszkolnej, „Oświata Pozaszkolna” 2 (1923), pp. 113–121.
Radlińska H., Istota i zakres służby społecznej, Warszawa 1928, Dział Wydawnictw Związku Spożywców R.P.
Radlińska H., Podstawy walki z drugorocznością, „Praca Szkolna” 4 (1932), pp. 97–103.
Radlińska H., Rodzina i świat społeczny, „Polska Oświata Pozaszkolna” 6 (1932), pp. 445–449.
Radlińska H., L’Education populaire au service de la culture familiale, „Le Service Social” 1–2 (1933), pp. 1–5.
Radlińska H., Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego, Warszawa 1935, Nasza Księgarnia SP. AKC.
Radlińska H., Szkoła w walce z ujemnymi skutkami wojny w dziedzinie moralności (dokończenie), „Praca Szkolna” 9–10 (1946–47), pp. 370–375.
Radlińska H., Wychowawca, dziecko i świat szerszy, „Dzieci i Wychowawca” II, 1–2 (1947), pp. 1–2.
Radlińska H., Podstawy planowania opieki nad dziećmi i pomocy młodzieży, in: H. Radlińska, Pedagogika społeczna, Wrocław 1961, Ossolineum, pp. 345–353.
Radlińska H., Egzamin z pedagogiki społecznej, in: H. Radlińska, Pedagogika społeczna, Wrocław 1961, Ossolineum, pp. 359–395.
Radlińska H., Pedagogika społeczna, Wrocław 1961, Ossolineum.
Radlińska H., Zagadnienia bibliotekarstwa i czytelnictwa, Wrocław 1961, Ossolineum.
Radlińska H., Z dziejów pracy społecznej i oświatowej, Wrocław 1964, Ossolineum.
Radlińska H., Oświata i kultura wsi polskiej. Wybór pism, Warszawa 1979, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arkadiusz Żukiewicz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).