Der Mensch als Person: Die bestimmende Grundlage für Johannes Paul II. in seinem Bild von der Familie

Authors

  • Józef Stala The Pontifical University of John Paul II in Cracow, Poland

DOI:

https://doi.org/10.15633/pch.903

Keywords:

John Paul II, human being, person, family

Abstract

Pope John Paul II frequently describes humans in terms of personal being. One could say that this is one of the most fundamental aspects in his teaching. This text analyses the anthropology underlying his papal teaching in the context of the modern world and modern family life. The author emphasizes that the contemporary context reflects a multifaceted  crisis  affecting  humans.  The text explores a core aspect of Pope John Paul II’s teaching in his vision of the family, which is the issue of how to understand the human being as a person. Fundamentally the family is presented as a communion of persons, then a person is shown as the primary determinant in family education.

References

Bajda J., Rodzina miejscem Boga i człowieka, Łomianki 2005.

Buxakowski J., Wprowadzenie do teologii duszpasterstwa rodzin, Pelplin 1999.

Cader S., Rodzina środowiskiem wychowawczym w świetle nauczania Jana Pawła II, Kraków 2004.

Chrobak S., Koncepcja wychowania personalistycznego w nauczaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła II, Warszawa 1999.

Czamara W., Przemiana religijno-moralna człowieka w nauczaniu Jana Pawła II, Poznań 1997.

Czarny J., Jana Pawła II wizja cywilizacji miłości, Wrocław 1994. Drożdż M. (Hrsg.), Człowiek między losem a wyborem, Tarnów 2006. Duda M. (Hrsg.), Rodzina wobec zagrożeń, Kraków 2008.

Gruca-Miąsik U. (Hrsg.), Dziecko i rodzina. Społeczne powinności opieki i wychowania, Rzeszów 2007.

Gryz K. (Hrsg.), Człowiek drogą Kościoła. Moralne aspekty nauczania Jana Pawła II, Kraków 2004.

Harwas-Napierała B. (Hrsg.), Rodzina jako wartość w rozwoju człowieka, Poznań 2009. Kaźmierczak P., Personalistyczna koncepcja wychowania nauczaniu Jana Pawła II, Kraków 2003.

Korzeniowska W., Murzyn A., Lukasova-Kantorkova H. (Hrsg.), Rodzina dla Europy czy Europa dla rodziny?, Kraków 2006.

Kupny J., Łuczak M. (Hrsg.), Testament społeczny Jana Pawła II, Katowice 2006. Laskowski J., Małżeństwo wspólnotą miłości, Warszawa 1993.

Laskowski J., Trwałość wspólnoty małżeńskiej, Warszawa 1987.

Lubowicki K., Duchowość małżeńska w nauczaniu Jana Pawła II, Kraków 2005. Ładyżyński A. (Hrsg.), Rodzina we współczesności, Wrocław 2009.

Majdański K. (Hrsg.), Teologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1980. Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007.

Mastalski J., Szkolne interakcje zaburzające skuteczne wychowanie, Kraków 2005. Mierzwiński B., Dobowska E. (Hrsg.), Oblicze współczesnej rodziny polskiej, Kraków 2003.

Mierzwiński B., Mężczyzna – mąż – ojciec, Otwock 1996.

Muchacka B. (Hrsg.), Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania, Kraków 2008.

Muszyński W., Sikora E. (Hrsg.), Małżeństwo i rodzina w ponowoczesności. Szanse – zagrożenia – patologie, Toruń 2008.

Osewska E., Edukacja religijna w szkole katolickiej w Anglii i Walii w świetle „Living and Sharing Our Faith. A National Project of Catechesis and Religious Education”, Tarnów 2008.

Osewska E., Erwartungen an die katholische Schule in einem postmodernen Zeitalter, „The Person and the Challenges” 1 (2011) Nr 2, S. 95-108.

Osewska E., Stala J., Catholic School. Polish Perspective, “Rivista Lasalliana” 75 (2008) Nr 2, S. 241-246.

Osewska E., To Educate in a Diversified Europe, „The Person and the Challenges” 1 (2011) Nr 1, S. 71-88.

Petryk P., Ku wspólnocie życia i miłości, Lublin 1998.

Potocki A., Wychowanie religijne w polskich przemianach, Warszawa 2007.

Rynio A. (Hrsg.), Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, Lublin 2007.

Rynio A., Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin 2004. Ryś M., Jankowska M. (Hrsg.), W trosce o rodzinę, Warszawa 2007.

Stala J., Die Erzieherischen Umfelder und Ihre Rolle im Rahmen der Erziehungsaufgaben, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 27 (2007), S. 375-383.

Stala J., Die Familie als Erziehungsgemeinschaft in der Perspektive des Familienkatechumenats, „Vox Patrum“ 27 (2007), T. 50-51, S. 487-496.

Stala J., Die Transzendenz als bestimmendes Merkmal der Person in der Anthropologie und der Pädagogik Johannes Pauls II., „The Person and the Challenges” 2 (2012) nr 1, S. 61-75.

Stala J., Familie und Schule: Zwei Erziehungsumfelder und Ihre Rolle im Rahmen der Erziehung, „Roczniki Teologiczne” 55 (2008), T. 8, S. 101-112.

Stala J., Familienkatechese in Polen um die Jahrhundertwende. Probleme und Herausforderungen, Tarnów 2008.

Stala J., Osewska E. (Hrsg.), Rodzina – bezcenny dar i zadanie, Radom 2006. Swieżawski S., Istnienie i tajemnica, Lublin 1993.

Tyszka Z., Rodzina we współczesnym świecie, Poznań 2003.

Wilk J., Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane, Lublin 2002.

Wojtyła K., Rodzina jako communio personarum, „Ateneum Kapłańskie” 66 (1974) Nr 83, S. 347-361.

Downloads

Published

2012-10-01

Issue

Section

Articles