The crisis of truth, and Its impact on human actions
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.14201Słowa kluczowe:
human moral conduct, metaphysics, the truth of all things, modern philosophy, ontology, enlightmentAbstrakt
Not only does Moral Theology tell us what we should do, but it also provides the reasons why we should do some things and avoid others. Over the centuries Christians paid attention to God’s creatures because they realised that He speaks to us through them and reveals His will as well (Rom 1). This issue also became the object of metaphysical inquiry. The concept of the truth of all things explained how man gets knowledge about God’s will through his creatures, which he subsequently should take into account in his moral conduct. The Enlightment proclaimed human freedom from religious beliefs and restrictions. Its philosophy, known as modern philosophy, tried to „conquer” metaphysics and the notion of the truth of all things. This paper presents these efforts and their consequences.
Bibliografia
Gregory B. S., The Unintended Reformation. How a Religious Revolution Secularized Society, Cambridge, Massachussets, 2012, wyd. The Belknap Press of Harvard University Press.
John Paul II, Encyclical Letter Fides et ratio, Rome 1998, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_14091998_fides-et-ratio.html (20.03.2024).
Jones M. E., Degenerate Moderns. Modernity as Rationalized Sexual Misbehavior, San Francisco 1993, wyd. Ignatius Press.
Krąpiec M.A., Czym jest filozofia klasyczna?, „Roczniki filozoficzne” 45: 1997, n. 1, pp. 156–165.
Maryniarczyk A., Odkrycie wewnętrznej struktury bytów, Lublin 2006, wyd. Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Maryniarczyk A., Metafizyka a ontologie. Próby przezwyciężenia metafizyki i ich paradoksy, Lublin 2015, wyd. Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Pieper J., Reality and the Good, in: Living the truth, San Francisco 1989, wyd. Ignatius Press, pp. 107–179.
Pieper J., The Truth of All Things, in: Living the truth, San Francisco 1989, wyd. Ignatius Press, pp. 5–106.
Possenti V., Powrót do bytu. Pożegnanie z metafizyką nowożytną, Lublin 2020, wyd. Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Slade F., Was Ist Aufklärung? Notes on Maritain, Rorty, and Bloom With Thanks But Not Apologies to Immanuel Kant, in: The Common Things: Essays on Thomism and Education, D. McInerny (red.), Washington, DC 1999, wyd. American Maritain Association, pp. 48–68.
Stenmark M., What is scientism?, “Religious Studies” (1997), vol. 33, no. 1, pp. 15–32.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).