The Basic Principles of Personalistic Pedagogy According to Joseph Ratzinger/Benedict XVI
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.14210Słowa kluczowe:
J. Ratzinger, Benedict XVIBenedict XVI, personalism, educationAbstrakt
The rapid changes in the socio-cultural context of life and education of the young generation in Europe prompt contemporary educators to look for pedagogical trends that may be an inspiration for comprehensive education that rises to current challenges. The authors, therefore, refer to the relational concept of a person by Joseph Ratzinger and derive from it, the fundamental principles of personalistic pedagogy. In the first part of the paper, the basic terms related to the person and their upbringing will be outlined. The second part focuses upon chief educational difficulties; in the subsequent sections, they present the conditions of authentic upbringing and the assumptions of the education process presented by Joseph Ratzinger/Pope Benedict XVI.
Bibliografia
Benedict XVI, Jezus, widząc tłumy, litował się nad nimi. Orędzie na Wielki Post 2006, „L`Osservatore Romano”, Wyd. polskie, 27 (2006) nr 3, pp. 22–23.
Benedict XVI, Świadkowie Chrystusa. Apostołowie i uczniowie, Rosikon Press, Warszawa 2007.
Benedict XVI, Encyklika „Spe Salvi”. O nadziei chrześcijańskiej, Wydawnictwo M, Kraków 2007.
Benedict XVI, List do diecezji rzymskiej o pilnej potrzebie wychowania, „L’Osservatore Romano” (wydanie polskie) (2008), nr 4, pp. 4–6.
Benedict XVI, Wiara musi być naprawdę obecna w naszych uczelniach i szkołach, przemówienie do profesorów i wychowawców na Katolickim Uniwersytecie Ameryki, Waszyngton 17. 04. 2008, „L’Osservatore Romano” 29 (2008) nr 5, pp. 48–51.
Benedict XVI, Wychowanie do dobra jest możliwe również w naszych czasach, „L’Osservatore Romano” (wydanie polskie) (2008), nr 4, pp. 10–11.
Benedict XVI, Orędzie z okazji XXVI Światowego Dnia Młodzieży — Madryt 2011, Watykan 6.08.2011.
Benedict XVI, Przemówienie do biskupów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, 19.01.2012.
„Świadectwo Kościoła ma charakter publiczny”, „L’Osservatore Romano”, wydanie polskie 33, nr 3 (2012), pp. 15–16.
Chmielewski J., Wychowanie do szczęścia, „Edukacja i Dialog” (2004), nr 10, pp. 2–5.
Górecka M., Pedagogia boża wobec kryzysu wychowawczego w ujęciu Benedykta XVI, „Niedziela ogólnopolska” 36 (2023).
Kowalczyk S., Ciało człowieka w refleksji filozoficznej, KUL, Lublin 2009.
Kowalczyk S., Człowiek w myśli współczesnej. Filozofia współczesna o człowieku, Michalineum, Warszawa 1990.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, KUL, Lublin 1999.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Ratzinger J., Patrząc na Chrystusa. Ćwiczenia w wierze, nadziei i miłości, WAM, Warszawa 1991.
Ratzinger J., To Look on Christ: Exercises in Faith, Hope, and Love, trans. by Robert Nowell, Crossroad Publishing Company, New York 1991.
Ratzinger J., Patrzeć na Chrystusa, Salwator, Kraków 2005.
Ratzinger J., Wprowadzenie w chrześcijaństwo, Znak, Kraków 2006.
Ratzinger J., Na początku Bóg stworzył. Cztery kazania o upadku i stworzeniu. Konsekwencje wiary w stworzenie, Salwator, Kraków 2006.
Ratzinger J., ‘In the Beginning…’ A Catholic Understanding of the Story of Creation and the Fall, trans. Boniface Ramsey, O.P. William B. Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids, Michigan 1995.
All documents of Pope Benedict VI in English are taken from the Vatican website: https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/en.html
Letter of His Holiness Benedict XVI to the Faithful of the Diocese and City of Rome on the Urgent Task of Educating Young People.
Address of His Holiness Benedict XVI to the Participants in the Convention, Verona Exhibition Centre.
Encyclical Letter Spe Salvi of the Supreme Pontiff Benedict XVI to the Bishops, Priests and Deacons, Men and Women Religious and All the Lay Faithful on Christian Hope.
Address of His Holiness Benedict XVI, Conference Hall of the Catholic University of America in Washington, D.C. 17 April 2008.
Message of His Holiness Pope Benedict XVI For the Twenty-Sixth World Youth Day (2011).
Homily of His Holiness Pope Benedict XVI, Cologne — Marienfeld, 21st of August 2005.
Address of His Holiness Benedict XVI to the Bishops of the United States of America on their ‘Ad limina’ visit, 19th January 2012.
Message of His Holiness Benedict XVI for Lent 2006, “Jesus, at the sight of the crowds, was moved with pity.
Post-Synodal Apostolic Exhortation Ecclesia in Europa of His Holiness Pope John Paul II to the Bishops, Men and Women in the Consecrated Life and All the Lay Faithful on Jesus Christ Alive in His Church, the Source of Hope for Europe.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).