Chess as a pedagogical tool
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.14213Słowa kluczowe:
Chess, primary education, integrated skillsAbstrakt
The present article discusses an original way of learning chess in the school context. This proposition concerns the first year of learning chess by the seven-year-old pupils. The organizational principles are described, resulting in the children’s age, psychological disposition and didactic implications. Four school subjects are linked with chess instructions. Firstly, chess is presented as a physical education, which is not common. Subsequently, Polish, mathematics and arts activities are suggested. The whole project is dedicated to promoting chess learning in a friendly context, even for children who will not choose to become chess players.
Bibliografia
Ashley M., The Live-Changing Magic of Chess, Lucky Cat Publishing, 2024.
Averbakh Y., Beilin M., Journey to the Chess Kingdom, Chess Evolution, 2014.
Боголюбов, Ефим [Bogoljubow, Efim], Шахматная школа для начинающих [Szachmatnaja Szkoła Dlja Naczinajuszczich]. Русский шахматный дом [Ruskij Szachmatnyj Dom], 2011.
Giffard N., La fabuleuse histoire des champions d’échecs, O.D.I.L., 1978.
Modzelan A., Ucząc szachami — Złote myśli dla rodziców i szkoleniowców, Sonar 2011.
Ośrodek Rozwoju Edukacji, Materiały Wydziału Rozwoju Kompetencji Kluczowych [online], https://www.ore.edu.pl/2017/11/materialy-wrkk/ (28.08.2024.)
Owczarek S., Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, WSiP 1997.
Polski Związek Szachowy, Edukacja przez Szachy w Szkole, https://szachywszkole.pzszach.pl/woj-malopolskie/ (28.08.2024.).
Sowa M., Język jako narzędzie mediacji poznawczej w zintegrowanym nauczaniu językowo-przedmiotowym, Języki Obce w Szkole nr 1/2023 [online]. DOI: 10.47050/jows.2023.1.9-16, https://issuu.com/frse/docs/jows_1_2023_online, (28.08.2024.).
Szczepanik-Ninin M., Instructions officielles pour la classe de Cours Primaire pouvant être réalisées grâce aux échecs en Pologne et en France, Humanities and Cultural Studies, Akademia Nauk Stosowanych w Tarnowie, 2022.
Szczepanik-Ninin M., Szachy w nauczaniu zintegrowanym — poradnik dla nauczycieli. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie, 2020.
Hetman, https://en.wikipedia.org/wiki/Hetman (28.08.2024).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).