Świadomość działania jako podstawa etycznego wartościowania

Autor

  • Michał Drożdż Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.3330

Słowa kluczowe:

etyka mediów, personalizm, świadomość działania, motywacja, racjonalność człowieka

Abstrakt

Świadomość działania jako podstawa etycznego wartościowania. Racjonalność człowieka jest fundamentem etyki mediów, zarówno jako punkt wyjścia, jak i jako podstawowe kryterium wartościowania. Jeśli wartościowanie etyczne ma być prawdziwe, autentyczne, słuszne i odpowiedzialne, to musi się oprzeć na pewnym i trwałym fundamencie prawdy o człowieku. Czyn człowieka jest działaniem świadomym i wolnym. Dlatego też wymiar moralny mediów oraz etos medialny są ugruntowane i uwarunkowane świadomością i wolnością działania człowieka. Artykuł niniejszy jest próbą pokazania świadomości działania jako podstawy i kontekstu etycznego wartościowania ludzkich działań medialnych.

Bibliografia

Allan J., Motywowanie, tłum. W. R. Kowalski, Warszawa 1998.

Babolin S., Produzione di senso, Roma 1999.

de Catanzaro D., Motywacje i emocje, tłum. A. Wojciechowski, Warszawa 2003.

Goleman D., Inteligencja emocjonalna, przeł. A. Jankowski, Poznań 1997.

Losito G., Il potere dei media, Roma 1994.

Malizia P., Forme del comunicare. Teoria e sociologia dell’azione comunicativa, Roma 2002.

McLuhan M., Zrozumieć media, przeł. N. Szczucka, Warszawa 2004.

Rosik S., Wezwania i wybory moralne, Lublin 1992.

Szostek A., Wolność, prawda, sumienie, w: A. Szostek, Wokół godności prawdy i miłości, Lublin 1995, s. 160–178.

Winn D., Manipulowanie umysłem. Pranie mózgu, warunkowanie, indoktrynacja, przeł. A. Sosenko, Wrocław 2003.

Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969.

Woroniecki J., Katolicka etyka wychowawcza, t. 1, Lublin 1986.

Zukav G., Francis L., Serce duszy. Świadomość emocjonalna, przeł. M. Gajdzińska, Z. Płoszczyca, Gdańsk 2003.

Pobrania

Opublikowane

2019-07-31

Numer

Dział

Dział tematyczny