Awareness of acting as the basis of ethical valuation

Authors

  • Michał Drożdż Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.3330

Keywords:

media ethics, personalism, awareness of acting, motivation, human rationality

Abstract

The rationality of the human being is the foundation of media ethics, both as a starting point and as the basic criterion of valuation. If ethical valuation is to be true, authentic, right and responsible, then it must be based on a sure and lasting foundation of the truth about man. The human acrt is a conscious and free act. Therefore, the moral dimension of the media and the media ethos are grounded and conditioned by the consciousness and freedom of human action. This article is an attempt to show awareness of acting as the basis and context of the ethical evaluation of human media activities.

References

Allan J., Motywowanie, tłum. W. R. Kowalski, Warszawa 1998.

Babolin S., Produzione di senso, Roma 1999.

de Catanzaro D., Motywacje i emocje, tłum. A. Wojciechowski, Warszawa 2003.

Goleman D., Inteligencja emocjonalna, przeł. A. Jankowski, Poznań 1997.

Losito G., Il potere dei media, Roma 1994.

Malizia P., Forme del comunicare. Teoria e sociologia dell’azione comunicativa, Roma 2002.

McLuhan M., Zrozumieć media, przeł. N. Szczucka, Warszawa 2004.

Rosik S., Wezwania i wybory moralne, Lublin 1992.

Szostek A., Wolność, prawda, sumienie, w: A. Szostek, Wokół godności prawdy i miłości, Lublin 1995, s. 160–178.

Winn D., Manipulowanie umysłem. Pranie mózgu, warunkowanie, indoktrynacja, przeł. A. Sosenko, Wrocław 2003.

Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969.

Woroniecki J., Katolicka etyka wychowawcza, t. 1, Lublin 1986.

Zukav G., Francis L., Serce duszy. Świadomość emocjonalna, przeł. M. Gajdzińska, Z. Płoszczyca, Gdańsk 2003.

Downloads

Published

2019-07-31

Issue

Section

Dział tematyczny