Strukturalizm i funkcjonalizm w podejściu do definicji postaw
DOI:
https://doi.org/10.15633/acr.4002Abstrakt
The purpose of this article in its first part was to demonstrate methodologically different paradigms in approach to defining attitude. Three perspectives were characterised here – the ecological, the behavioural and the cognitive perspective. In consequence, a conclusion was drawn that it was impossible to elaborate one, structural definition of attitude. In the second part of the article functions of attitude were discussed. Particular stress was laid on the way attitudes influence perception, assessment, memorising information as well as the choice of certain behaviour with selectivity. This lead to a proposition of an operational definition of attitude which could be accepted by several theoretical approaches. It was also the aim of the second part of the article. Attitude can be described in its functional aspect as a certain type content which has adaptive meaning for the subject, as it focusses our cognitive structures on information relevant to us. It thus influences our selective perception of the world in order to shape our preference for certain types of behaviour.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Marcin Cholewa

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.