“To paint the world with the colours of hope”. Theological reflections
DOI:
https://doi.org/10.15633/acr.4018Abstrakt
Żyjemy w świecie fantastycznych odkryć naukowych. Człowiek podejmuje podróże ko- smiczne i zgłębia tajniki wszechświata. Zna ludzki genom. Jednakże najdoskonalsze mikroskopy i teleskopy odczytujące tajemnice świata nie odkryją w nim informacji po co żyjemy, dlaczego płaczemy, po co umieramy, jaki jest sens naszego życia. Dzisiaj te pytania są spychane często na obrzeża naszego życia i naszej świadomości. W świecie wykreowanym przez media bardzo rzadko pojawia się odniesienie do Boga. Paradoksalnie nasz wzrok stał się słabszy i krótszy, a nasz horyzont duchowy ograniczył się często jedynie do tego, co widzialne i namacalne. Człowiek współczesny niejednokrotnie nie potrafi wybiegać poza nakreślony mu horyzont, nie potrafi przenikać kolorowej warstwy obrazów i materii. A podstawowe pytania pozostają bez odpowiedzi... Tymczasem to, co jest naprawdę ważne, jest niewidoczne. Trzeba zatem dostrzec Niewidzialnego, sięgnąć do Biblii, żyć prawdą, zrozumieć drugich, mieć radość z czynienia dobra. Kultura chrześcijańska to nie tylko katedry i kantaty Jana Sebastiana Bacha, poezja mistyczna, ikony czy malarstwo sakralne. Istnieje także inspirowany chrześci- jaństwem sposób bycia, atmosfera miłości w rodzinie, uśmiech matki, uścisk ojca, rodzinna więź, bezinteresowna pomoc – to ciche i ukryte skarby kultury chrześcijańskiej, z pewnością warte dostojeństwa katedr, piękna płócien Fra Angelico, kantat Jana Sebastiana Bacha.
Powyższy wykład został wygłoszony w Liverpool Hope University 28 lutego 2008 roku, na posiedzeniu Hope Theological Society.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Kazimierz Panuś

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.