Przyczyny i następstwa desakralizacji – problemy adaptacji obiektów sakralnych do nowych funkcji
DOI:
https://doi.org/10.15633/fhc.3959Słowa kluczowe:
sekularyzacja, laicyzacja, desakralizacja, ekssekracja, adaptacjaAbstrakt
Problematyka związana z adaptacją obiektów sakralnych do nowych funkcji pojawia się w Europie coraz częściej. W artykule omówiono przyczyny desakralizacji – zjawiska sekularyzacji i laicyzacji społeczeństwa, a także jej następstwa – problematykę zniesienia święceń z kościoła czyli eskksekrację, która została zanalizowana w świetle zapisów Kodeksu Prawa Kanonicznego. Dokonano opisu adaptacji obiektów sakralnych do nowych funkcji na wybranych europejskich przykładach, które pozwoliły na przedstawienie tematyki w najszerszy możliwy sposób.Bibliografia
Bednarczyk G., Nieistniejące kościoły Krakowa, [online] www.jazon.krakow.pl [dostęp: 16.02.18].
Desakralizacja po Polsku. Kościół w Gubinie czeka rewolucja!, red. gorzow.gazeta.pl [online] http://www.bryla.pl/bryla/1,85301,14761854,Desakralizacja_po_polsku__Kosciol_w_Gubinie_czeka.html [dostęp: 24.10.2013].
Czyżniewska L., Uwagi dotyczące problemów adaptacji obiektów zabytkowych do współczesnych funkcji, [w:] Adaptacja obiektów zabytkowych do funkcji współczesnych, red. B. Szmygin, Lublin 2009.
Dietzsch S., Immanuel Kant. Biografia, Warszawa 2005.
Grabiszewski M., Adaptacja budowli zabytkowych na cele hotelowe, [w:] Adaptacja obiektów zabytkowych do funkcji współczesnych, red. B. Szmygin, Lublin 2009.
Hegel G.W., Fenomenologia ducha, t. 2, tłum. A. Landman, Warszawa 1965.
Kasper W., Rzeczywistość wiary, Warszawa 1979.
Kodeks Prawa Kanonicznego, Codex Iuris canonici auctoritate Joannis Pauli PP. II promulgatus, ks. IV, Watykan 1983.
Kowalczyk M., Desakralizacja kościołów. Rytuał sacrum czy profanum?, [w:] Nurt SVD 2, rocznik 45, t. 130, Warszawa 2011.
Lefebvre M., Kościół przesiąknięty modernizmem, Chorzów 1995.
Mak G., Hoe God verdween uit Jorwerd, Een Nederlands dorp in de twintigste eeuw, Amsterdam–Antwerp 1996.
Nietzsche F., Wiedza Radosna, Warszawa 1907.
Szmygin B., Wprowadzenie, [w:] Adaptacja obiektów zabytkowych do funkcji współczesnych, red. B. Szmygin, Lublin 2009.
UNESCO, Convention Concerning the Protection of the World Cultural and Natural Heritage, World Heritage Committee, Thailand 1994.
Wiśniewski J., Słowo wstępne, [w:] Laicyzacja i Sekularyzacja społeczeństwa nowożytnego (XVI–XVIII w.), red. J. Wiśniewski, Olsztyn 2008.
Żmudziński M., Pojęcie „Śmierci Boga” i jego oświeceniowa geneza, [w:] Laicyzacja i Sekularyzacja społeczeństwa nowożytnego (XVI–XVIII w.), red. J. Wiśniewski, Olsztyn 2008.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Dominika Cora
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).