Henryk Mikołaj Górecki i jego muzyka

Autor

  • Włodzimierz Siedlik Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.341

Słowa kluczowe:

choral music, poetry, sacred music, religious concentration and meditation, musical composition, simplicity, logic RT

Abstrakt

Henryk Mikołaj Górecki, one of the most renowned Polish composers, died on 12 November 2009. Athough he is no longer present among us, his music lives on. Sadly, many of contemporary musicians did not or did not want to notice the music composed by Professor Górecki. Some listeners got shocked, others were astonished by it. The music, aesthetic and philosophical values of his III Symphony were only discerned after 17 years. The triumphal return to Poland of the III Symphony’s scores arouse the great, unprecedented worldwide, interest in H. M. Górecki’s compositions. This unbelievably modest artist, both in life and in art, remained uncompromising until the end.

Henryk Mikołaj Górecki created his compositions while being deeply rooted in the Polish tradition, particularly folk and religious, which was his source of inspiration. Before developing his own style he went a long artistic way. Always openly declared his origin that can be heard in his compositions and in his views of which he was never ashamed. He lived an austere life among his highlanders, disregarding his fame, solemn banquets and presents.

During the last 20 years I have been privileged to perform Professor Górecki’s choral music with ten choirs, including 4 professional ones at the distinguished concerts, competitions and festivals. The choral music has been recorded on 12 CD records featuring various performers. With the assistance of the Choir of Polish Radio and as requested by the composer, I delivered several first performances of his works.

I am a great debtor to the Professor for his teaching me humbleness towards music, humbleness towards every artist, co-performer and myself.

Biogram autora

  • Włodzimierz Siedlik - Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z najwyższym wyróżnieniem), Instytutu Liturgicznego Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem) oraz Podyplomowego Studium Emisji Głosu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (dyplom z wyróżnieniem). W 2002 r. przeprowadził przewód doktorski w Akademii Muzycznej w Krakowie, a w 2012 uzyskał stopień doktora habilitowanego. W 1990 r. został laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chórów w Poznaniu. W latach 1990–1992 był dyrektorem Centrum Paderewskiego w Tarnowie. W 1991 r. założył Tarnowską Orkiestrę Kameralną. W latach 1992–1996 był dyrektorem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Tarnowie. Od 1990 do 1994 był radnym Rady Gminy Tarnów, a w kadencji 1994– 1998 piastował funkcję Przewodniczącego Rady Gminy Tarnów. Od 1995 do 2010 r. pełnił funkcję dyrektora i kierownika artystycznego Chóru Polskiego Radia w Krakowie. Od 1994 r. pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Liturgicznym PAT w Krakowie (obecnie UPJPII ). Podczas swojej pracy dyrygenckiej z Chórami: Cantus, Psalmodia, chórem Uniwersytetu Jagiellońskiego uzyskał wiele nagród polskich i zagranicznych. W 2001 r. otrzymał nagrodę im. Jerzego Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie dyrygentury przyznawaną przez kapitułę pod honorowym patronatem profesora Krzysztofa Pendereckiego. W 2008 r. otrzymał najwyższe radiowe wyróżnienie „Złoty Mikrofon” za propagowanie muzyki polskiej w kraju i zagranicą. W ramach Międzynarodowego Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie, Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie oraz Festiwalu Polskich Prawykonań w Katowicach dokonał licznych światowych prawykonań muzyki chóralnej.

Pobrania

Opublikowane

2012-12-30

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy