Czas poza czasem. Strukturalizacja i przekraczanie czasu w religii
DOI:
https://doi.org/10.15633/r.2146Słowa kluczowe:
time, myth, mystique, prophecy, holy dayAbstrakt
In the work, the question of time in the context of religion has been raised. Article discusses two main theses: religion is the primary form of structuring the time in religion; religion is primary form of traversing the time. The theses were broadened by statements: structuring the time is done by liturgical calendar, reading the sense of history, individual projecting time of own existence. Traversing time is done by myth and rituals, mystique and prophecy, celebration of holy days.Bibliografia
Augustyn, Wyznania, tłum. Z. Kubiak, Kraków 2002.
Caillois R., Żywioł i ład, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1973.
Eliade M., Aspekty mitu, przeł. P. Mrówczyński, Warszawa 1998.
Eliade M., Obrazy i symbole. Szkice o symbolizmie magiczno‑religijnym, przeł. M. i P. Rodakowie, Warszawa 1998.
Eliade M., Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1974.
Gadacz T., Czas, wieczność, sens dziejów, w: Religia wobec historii, historia wobec religii, red. E. Przybył, Kraków 2006, s. 11–23.
Guitton J., Sens czasu ludzkiego, przeł. W. Sukiennicka, Warszawa 1998.
Heschel A. J., Bóg szukający człowieka. Podstawy filozofii judaizmu, przeł. A. Gorzkowski, Kraków 2007.
Heschel A. J., Prorocy, przeł. A. Gorzkowski, Kraków 2014.
Kudelska M., Przekraczanie czasu w hinduizmie, w: Tajemnica czasu i religie, red. I. Trzcińska, Kraków 2005, s. 174–191.
Liszka P., Wpływ nauki o czasie na refleksję teologiczną, Warszawa 1992.
Mitrowski G., Kosmos, Bóg, czas, Katowice 1993, s. 130–134.
Panikkar R., Czas i historia w tradycji indyjskiej: Kala i karman, w: Czas w kulturze, wybór i wstęp A. Zajączkowski, s. 111–137.
Pasek Z., Protestantyzm i czas, w: Tajemnica czasu i religie, red. I. Trzcińska, Kraków 2005, s. 161–173.
Pawełczyńska A., Czas człowieka, Wrocław 1986.
Stinissen W., Wieczność pośrodku czasu, przeł. J. Iwaszkiewcz, Poznań 1997.
Szulakiewicz M., Religia i czas, Toruń 2008.
Welte B., Czas i tajemnica, przeł. K. Święcicka, Warszawa 2000.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.