Obraz cywilizacji żydowskiej (podstawowe założenia teorii Feliksa Konecznego)
DOI:
https://doi.org/10.15633/r.2148Słowa kluczowe:
Abraham, Judaism, Hebrew language, KabbalaAbstrakt
The subject of the article is to present the theory of Jewish civilization by Feliks Koneczny. The author cites the biblical origins of civilization. Examines the phenomenon of social structure, polygamy, ancestral home to the structure that enabled the education of the organism scope. Hebrew was not a prime conneting factor. The most important is the religion in this type of civilization, therefore it is sacred. According to the author there is no single Judaism is monotheism, monolatry and Kabbalah. The Jews were nomadic people, therefore were not trade crafers or farmers. Koneczny considers that capitalist system has evolved from the Jewish civilization.Bibliografia
Bezat P., Teoria cywilizacji Feliksa Konecznego, Krzeszowice 2006.
Chrostowski W., Bóg, Biblia, Mesjasz, Warszawa 2006.
Chrostowski W., Kościół, Żydzi, Polska, Warszawa 2009.
Cohn‑Sherbok L., Historia cywilizacji żydowskiej, tłum. J. Pierzchała, M. Dziekan, Warszawa 1999.
Giertych M., Wojna cywilizacji w Europie, Krzeszowice 2007.
Jelonek T., Historia literacka Biblii, Kraków 2009.
Jelonek T., Religia Izraela wobec religii ościennych, Kraków 2009.
Koneczny F., Cywilizacja żydowska, Warszawa 2001.
Koneczny F., O ład w historii, Warszawa 2001.
Koneczny F., O wielości cywilizacyj, Kraków 1997.
Koneczny F., Synopsis cywilizacji żydowskiej, Poznań 1999.
Polak R., Cywilizacje a moralność w myśli Feliksa Konecznego, Lublin 2001.
Russell B., History of western philosophy, London 1947, w: P. Bezat, Poglądy polityczno‑prawne Feliksa Konecznego, Krzeszowice 2004, s. 55–80.
Sherwin B., We współpracy z Bogiem: wiara, duchowość i etyka społeczna Żydów, tłum. W. Chrostowski, Kraków 2005.
Skoczyński J., Idee historiozoficzne Feliksa Konecznego, Kraków 1991.
Toynbee A., Studium historii, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 2000.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.