Deklarowane zainteresowania uczniów gimnazjum ze względu na wybór dalszego kierunku kształcenia.
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.1877Słowa kluczowe:
zainteresowania zawodowe, doradztwo zawodowe, młodzież gimnazjalnaAbstrakt
W pracy przedstawiono wyniki badań dotyczących deklarowanych zainteresowań gimnazjalistów uporządkowanych według kategorii zainteresowań, które wyłaniają się z odmiennych czynności zawodowych. Badania zostały przeprowadzone w gimnazjum integracyjnym mieszczącym się na terenie województwa małopolskiego. Jako metodę badawczą zastosowano sondaż diagnostyczny. W ramach przyjętej metody posłużono się tzw. kartą zainteresowań. Dla ogółu uczniów deklarowane wskaźniki zainteresowań technicznych i biologicznych osiągnęły wysokie wartości, co zaobserwowano szczególnie wśród chłopców. Zaobserwowano również znaczny odsetek uczniów niewykazujących gotowości do podjęcia pierwszych decyzji zawodowych. Uważamy, że takie postawy stanowią wyraźne wskazanie do pracy dla doradców zawodowych działających w obszarze trzeciego etapu edukacyjnego.Bibliografia
Bartosz B., Poradnik metodyczny dla nauczycieli, pedagogów i doradców zawodowych, Lubań 2011.
Czarnecki K., Ukierunkowanie zawodowe człowieka, Katowice 1981.
Czarnecki K., Profesjologia: nauka o zawodowym rozwoju człowieka, Sosnowiec 2010.
Czarnecki K., Karaś S., Profesjologia w zarysie (rozwój zawodowy człowieka), Radom 1996.
Gurycka A., Zainteresowania, [w:] Encyklopedia psychologii, red. W. Szewczuk, Warszawa 1998, s. 1080.
Gurycka A., Rozwój i kształtowanie zainteresowań, Warszawa 1989.
Krawczyk L., Kulpa A., Maicka M., Orientacja zawodowa. Przewodnik nauczyciela gimnazjum i szkoły podstawowej, Warszawa–Łódź 1999.
Nowacki T. W., Zawodoznawstwo, Radom 1999.
Super D. E., Psychologia zainteresowań, Warszawa 1972.
Wiatrowski Z., Rozwój zawodowy, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5, red. T. Pilch, Warszawa 2006, s. 211–220.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.