Declared interests of middle school students due to the choice of direction of further education
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.1877Keywords:
professional interests, career counseling, secondary school studentsAbstract
The article presents the results of our research on the declared interests of high school students organized by categories of interest that emerge from different professional activities. The study was conducted in middle school integration, located at the Małopolska province. The diagnostic survey was used as a research method. The proven method so‑called card of interests was adopted in our extended study. We have found big number of pupils who declare their technical and biological interests. These indicators achieved high values, such results have been observed especially among boys. In this survey we found also a significant percentage of pupils not showing readiness to take the first career decisions. We believe that such attitudes are a clear indication to work for guidance counselors working in the third stage of education.References
Bartosz B., Poradnik metodyczny dla nauczycieli, pedagogów i doradców zawodowych, Lubań 2011.
Czarnecki K., Ukierunkowanie zawodowe człowieka, Katowice 1981.
Czarnecki K., Profesjologia: nauka o zawodowym rozwoju człowieka, Sosnowiec 2010.
Czarnecki K., Karaś S., Profesjologia w zarysie (rozwój zawodowy człowieka), Radom 1996.
Gurycka A., Zainteresowania, [w:] Encyklopedia psychologii, red. W. Szewczuk, Warszawa 1998, s. 1080.
Gurycka A., Rozwój i kształtowanie zainteresowań, Warszawa 1989.
Krawczyk L., Kulpa A., Maicka M., Orientacja zawodowa. Przewodnik nauczyciela gimnazjum i szkoły podstawowej, Warszawa–Łódź 1999.
Nowacki T. W., Zawodoznawstwo, Radom 1999.
Super D. E., Psychologia zainteresowań, Warszawa 1972.
Wiatrowski Z., Rozwój zawodowy, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5, red. T. Pilch, Warszawa 2006, s. 211–220.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.