Recepcja młodzieży na podstawie filmów Krzysztofa Zanussiego i Jana Komasy
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.1878Słowa kluczowe:
młodzież, młodość, pokolenie, generacja, recepcja, odbiór, Krzysztof Zanussi, Jan Komasa, film, dzieło filmowe, kino, kinematografia, Iluminacja, Sala samobójcówAbstrakt
Niniejszy tekst stanowi próbę omówienia zagadnienia, jakim jest recepcja młodzieży na podstawie filmów Krzysztofa Zanussiego i Jana Komasy. Dobór reżyserów miał na celu przywołanie obrazu młodego człowieka z różnych perspektyw czasowych i generacyjnych, co z kolei pozwoliło wyodrębnić najważniejsze tendencje związane z młodzieńczym etapem ludzkiego życia na przestrzeni lat. W pierwszej kolejności niniejszy tekst odwołuje się do twórczości jednego z czołowych przedstawicieli kina moralnego niepokoju – Krzysztofa Zanussiego. Treści ukazane przez niego, chociażby w filmie Iluminacja, przywołują wizerunek młodzieży inteligenckiej, z którą utożsamiało się ówczesne młode pokolenie, poszukujące prawdy i sensu życia w zakłamanej rzeczywistości Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Aktualność spostrzeżeń Zanussiego potwierdza w Sali samobójców przedstawiciel młodej generacji filmowców – Jan Komasa, który z nowatorskim rozmachem zaprezentował tam obraz współczesnych nastolatków. Film pokazuje, że forma młodzieńczych poszukiwań uległa znacznej modyfikacji, a wraz ze zmieniającym się światem, pojawiły się nowe zagrożenia. W bezideowej kulturze bylejakości wolność okazuje się zniewalająca, a wszelkie braki: poczucia tożsamości, wartości i autorytetów wprowadzają postawę bierności oraz sieją zniechęcenie. Dzięki Komasie współczesne pokolenie młodych Polaków mogło zobaczyć, jak destrukcyjny potrafi być ich drugi świat – wirtualna rzeczywistość, do której uciekają oni przed problemami i najbliższym otoczeniem. Dramat młodego człowieka, który staje się „cyfrowym tubylcem”, rozgrywa się tu i teraz, na oczach jego rówieśników.Bibliografia
Arystokratyzm ducha. Kino Krzysztofa Zanussiego, red. nauk. M. Sokołowski, Warszawa 2009.
Cierpienie i nadzieja w twórczości filmowej Krzysztofa Zanussiego, red. A. Baczyński, M. Drożdż, M. Legan, Kraków 2015.
Hollender B., Od Wajdy do Komasy, Warszawa 2014.
Hopfinger M., Zanussiego ćwiczenia z życia, „Kino” 1973 nr 1, s. 4–11.
http://culture.pl/pl/dzielo/sala‑samobojcow (24.01.2016).
http://culture.pl/pl/tworca/jan‑komasa (25.01.2016).
http://literat.ug.edu.pl/asnyk/080.htm (21.01.2016).
http://wiersze.doktorzy.pl/ciemna.htm, (24.01.2016).
http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia‑polskiego‑filmu/artykuly/iluminacja‑recenzja‑filmu/148 (11.01.2016).
http://www.baczynski.art.pl/wiersze/126-W.html (25.01.2016).
http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/film/1513476,1,recenzja‑filmu‑sala‑samobojcow‑rez‑jan‑komasa.read (24.01.2016).
http://wyborcza.pl/1,75475,782839.html (12.01.2016).
http://wyborcza.pl/1,75475,9192128,FilmSala_samobojcow-_Spor_krytykow_Gazety_-html (24.01.2016).
https://poema.pl/publikacja/86433-mlodosc (21.01.2016).
Jackiewicz A., Moja filmoteka: kino polskie, Warszawa 1983.
Lewicki B., O filmie, Łódź 1995.
Lubelski T., Encyklopedia kina, Kraków 2010.
Lubelski T., Historia kina polskiego 1895–2014, Kraków 2015.
Łużyńska J. A., Artysta wobec współczesności. O Zanussim inni, Warszawa 1996.
Orliński Wojciech, 10 lat emocji: polskie kino 2005–2015, Warszawa 2015.
Zanussi – przemiany, red. S. Zawiśliński, Kraków 2009.
Zanussi. Przewodnik Krytyki Politycznej, red. prowadzący J. Majmurek, Warszawa 2014.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.