Reception youth based on the films of Krzysztof Zanussi and John Komasa
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.1878Keywords:
young, youth, generation, reception, Krzysztof Zanussi, Jan Komasa, film, movie, cinema, cinematography, Iluminacja, Sala samobójcówAbstract
The text is an approximation to the question of a reception of youth in Krzysztof Zanussi’s and Jan Komasa’s movies. The selection of directors aimed to show the image of a young from different time’s and generation’s perspectives. It made possible to select main tendencies connected with a young stage of life over years. At the beginning the text recalls the work of one of the so called Cinema of moral anxiety’s creators – Krzysztof Zanussi. The content shown in his movies, such as is Illumination, shows the image of young intellectuals. Their contemporary generation identified themselves with this group, looking for the truth and the sense of life in a mendacious reality of communist Poland. The fact that the Zanussi observation are still up‑to‑date is confirmed in Sala samobójców by a director that belongs to a young generation of moviemakers – Jan Komasa, who depicted the nowadays teenagers. The movie shows that the form of youthful quests changed in a significant manner, and that together with a changing world, new dangers appeared.References
Arystokratyzm ducha. Kino Krzysztofa Zanussiego, red. nauk. M. Sokołowski, Warszawa 2009.
Cierpienie i nadzieja w twórczości filmowej Krzysztofa Zanussiego, red. A. Baczyński, M. Drożdż, M. Legan, Kraków 2015.
Hollender B., Od Wajdy do Komasy, Warszawa 2014.
Hopfinger M., Zanussiego ćwiczenia z życia, „Kino” 1973 nr 1, s. 4–11.
http://culture.pl/pl/dzielo/sala‑samobojcow (24.01.2016).
http://culture.pl/pl/tworca/jan‑komasa (25.01.2016).
http://literat.ug.edu.pl/asnyk/080.htm (21.01.2016).
http://wiersze.doktorzy.pl/ciemna.htm, (24.01.2016).
http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia‑polskiego‑filmu/artykuly/iluminacja‑recenzja‑filmu/148 (11.01.2016).
http://www.baczynski.art.pl/wiersze/126-W.html (25.01.2016).
http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/film/1513476,1,recenzja‑filmu‑sala‑samobojcow‑rez‑jan‑komasa.read (24.01.2016).
http://wyborcza.pl/1,75475,782839.html (12.01.2016).
http://wyborcza.pl/1,75475,9192128,FilmSala_samobojcow-_Spor_krytykow_Gazety_-html (24.01.2016).
https://poema.pl/publikacja/86433-mlodosc (21.01.2016).
Jackiewicz A., Moja filmoteka: kino polskie, Warszawa 1983.
Lewicki B., O filmie, Łódź 1995.
Lubelski T., Encyklopedia kina, Kraków 2010.
Lubelski T., Historia kina polskiego 1895–2014, Kraków 2015.
Łużyńska J. A., Artysta wobec współczesności. O Zanussim inni, Warszawa 1996.
Orliński Wojciech, 10 lat emocji: polskie kino 2005–2015, Warszawa 2015.
Zanussi – przemiany, red. S. Zawiśliński, Kraków 2009.
Zanussi. Przewodnik Krytyki Politycznej, red. prowadzący J. Majmurek, Warszawa 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.