Edukacja do „teologii integralnej”. Nauczanie społeczne papieża Franciszka w encyklice „Laudato si’”
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.1883Słowa kluczowe:
ekologia, ekologia ludzka, ekologia środowiska, ekologia integralna, edukacja, globalizacjaAbstrakt
Intencją autora artykułu jest prezentacja myśli społecznej papieża Franciszka w oparciu głównie o zieloną encyklikę – Laudato si’, związaną przede wszystkim z ekologią ludzką i ekologią środowiska. Na gruncie tych pojęć pojawia się ekologia integralna, która w obszarze semantycznym bardzo szeroko traktuje świadomość ekologiczną, kształtującą się od rodziny aż po szkoły, uniwersytety, media i kulturę. Edukacja w kierunku ekologii integralnej ma za zadanie uwrażliwić na różne wymiary ekologii i bronić przed degradacją środowiska. Wychowanie jest procesem długofalowym i międzypokoleniowym, dlatego troska o „wspólny Dom” nie może zostać tu pominięta zarówno w skali mikro, jak i makro w ekologii i ekonomii. Papież Franciszek znajduje współzależność między ekologią i ekonomią, ekologią środowiska i ekologią człowieka, a przede wszystkim jego kondycją moralną. Systemy społeczne i gospodarcze, w tym ekonomia, muszą pozostać na straży, aby równowaga biologiczna i ekosystemów była zachowana. W ocenie społecznej papież obwinia globalizację, neoliberalizm i nowy kolonializm, które to posługują się fałszywą ekologią, by zataić nierówności i niesprawiedliwości współczesnej globalnej polityki i ekonomii, która ostatecznie wymierzona jest w kraje rozwijające się i w biednych. Zatem wychowanie, które zaczyna się w rodzinie, musi uwzględniać problemy kryzysu ekologicznego jako kryzysu związanego z ekologią człowieka i jego kondycji moralnej. W nauczaniu społecznym papieża Franciszka pokazana jest, jak nigdy dotąd, ta ścisła więź i zależność ekologii, ekonomii i etyki społecznej.Bibliografia
Dictionary of environmental science, ed. G. Jones, A. Robertson, Glasgow 1990.
Ferdek B., Ekoteologia, http://www.lexcredendi.pl/index.php/wyklady‑mainmenu-5/43-ekoteologia.
Fijałkowski W., Ekologia rodziny, Kraków 2011.
Green E., Pope Francis writes a moral case for taking on climate change, “The Atlantic” June 18, 2015, http://www.theatlantic.com/international/archive/2015/06/pope‑francis‑encyclical‑moral‑climate‑change/396200/ (13.05.2016).
Hewitt C. N., Sturges W. T., Global atmospheric chemical change, London 1995.
http://www.dogmatyka.pl/TwP/index.php?numer=3,1&str=143-152 (13.05.2016).
Mackenze J., Pope Francis attacks ‘throw‑away’ economic globalization, Comments of Francis’ speech for members confederation of Italian cooperatives in Paul VI hall at the Vatican February 28, 2015, http://www.reuters.com/article/us‑pope‑economy‑idUSKBN0LW0NZ20150228 (13.05.2016).
Marek Z., Religia – pomoc czy zagrożenie dla edukacji, Kraków 2014.
Mirowski Ph., Plehwe D., The road from Mont Pèlerin: the making of the neoliberal thought collective, Cambridge 2009.
Neoliberalism, https://en.wikipedia.org/wiki/Neoliberalism#cite_note-17 (13.05.2016).
Pater D., Postrzeganie pracy z perspektywy neoliberalizmu i katolicyzmu, “Teologia w Polsce” 3 (2009) 1, pp. 143–152.
Personalism, Stanford Encyclopedia of Philosophy, ed. E. N. Zalta, http://plato.stanford.edu/entries/personalism/ (13.05.2016).
Pope Benedict XVI, Address to the German Bundestag, Berlin 22.09. 2011, AAS 103 (2011),
Pope Francis speech for members’ confederation of Italian cooperatives in Paul VI hall at the Vatican February 28, 2015, https://w2.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2015/february/documents/papa‑francesco_20150228_confcooperative.html (13.05.2016).
Pope Francis, Address of Pope Francis to The European Parliament, Strasbourg, France, 25 November 2014, https://w2.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2014/november/documents/papa‑francesco_20141125_strasburgo‑parlamento‑europeo.html (28.11.2015).
Pope Francis, Apostolic Exhortation Evangelii gaudium, http://w2.vatican.va/content/francesco/en/apost_exhortations/documents/papa‑francesco_esortazione‑ap_20131124_evangelii‑gaudium.html (13.05.2016).
Pope Francis, Encyclical Letter Laudato si’, http://w2.vatican.va/content/francesco/en/encyclicals/documents/papa‑francesco_20150524_enciclica‑laudato‑si.html (13.05.2016).
Pope John Paul II, Encyclical Letter Centesimus annus, http://www.papalencyclicals.net/JP02/ (13.05.2016).
Pope John Paul II, Encyclical Letter Evangelium vitae, http://www.papalencyclicals.net/JP02/ (13.05.2016).
Pope John Paul II, Encyclical Letter Laborem exercens, http://www.papalencyclicals.net/JP02/ (13.05.2016).
Pope John Paul II, Encyclical Letter Redemptor hominis, ttp://www.papalencyclicals.net/JP02/ (13.05.2016).
Pope John Paul II, Encyclical Letter Sollicitudo rei socialis, http://www.papalencyclicals.net/JP02/ (13.05.2016).
Pope John XXIII, Encyclical Letter Mater et Magistra, http://w2.vatican.va/content/john‑xxiii/en/encyclicals/documents/hf_j‑xxiii_enc_15051961_mater.html (13.05.2016).
Pope Leo XIII, Encyclical Letter Rerum novarum, http://w2.vatican.va/content/leo‑xiii/en/encyclicals/documents/hf_l‑xiii_enc_15051891_rerum‑novarum.html.
Pope Paul VI, Encyclical Letter Humanae vitae, 25.07.1968, http://w2.vatican.va/content/paul‑vi/en/encyclicals/documents/hf_p‑vi_enc_25071968_humanae‑vitae.html.
Przeciszewski M., Myśl społeczna Franciszka: Kościół budowniczym kultury spotkania, “Tygodnik Katolicki Niedziela” 2015.11.04, http://niedziela.pl/artykul/18862/Mysl‑spoleczna‑Franciszka‑Kosciol (13.05.2016).
Ridley M., Peiser B., Your complete guide to the climate debate (At the Paris Conference), “The Wall Street Journal” 27.11.2015, http://www.wsj.com/articles/your‑complete‑guide‑to‑the‑climate‑debate-1448656890 (13.05.2016).
Roos L., Rynek i moralność w encyklikach społecznych, http://www.ordosocialis.de/pdf/lroos/Markt%20u.%20Moral%20i.d.%20Soz.Enzyclpl.pdf (10.11.2015).
Rychlicki C., Chrześcijańskie rozumienie stworzenia a ekologia, “Studia Płockie” 27 (1999) pp. 49–59, http://mazowsze.hist.pl/21/Studia_Plockie/487/1999/16310/ (13.05.2016).
Wolter E., Szacunek dla życia wartością ekologiczną – pedagogiczne implikacje, “Fides et Ratio” 72 (2011) 6, http://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/presentations0/wolter.pdf (13.05.2016).
Zadykowicz T., Wielka Encyklopedia Nauczania Jana Pawła II, Czas wolny, http://www.centrumjp2.pl/wikijp2/index.php?title=Czas_wolny (15.11.2015).
Zawojska A., Liberalizm, neoliberalizm, wolność ekonomiczna a rozwój gospodarczy kraju, http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/EIOGZ_2006_nr58_s5.pdf (13.05.2016).
Zwoliński A., Różne twarze ekologii, “Zeszyty Historyczno‑Teologiczne“ 11 (2005), pp. 161–170, http://www.biz.xcr.pl/files/zeszyty_11.pdf (13.05.2016).
Zwoliński A., Ekologia, http://www.katolik.pl/ekologia,855,416,cz.html (13.05.2016).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.