Podmiotowe predyspozycje fundamentem zaufania intra-organizacyjnego w przedsiębiorstwie medialnym
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2456Słowa kluczowe:
zaufanie, kultura organizacji, podmiotowość, zarządzanie, przedsiębiorstwo medialneAbstrakt
Problem zaufaniu w kontekście mediów pojawia się przede wszystkim w odniesieniu do relacji odbiorca–nadawca, czyli relacji między przedsiębiorstwem medialnym a ważną częścią jego otoczenia zewnętrznego. Podkreślana jest przy tym ważność zaufania jako zasobu niematerialnego, stanowiącego o wartości przedsiębiorstwa. Zdecydowanie rzadziej mówimy o zaufaniu w kontekście otoczenia wewnętrznego organizacji medialnych, jego roli i znaczeniu w budowaniu relacji między osobami biorącymi w sposób bezpośredni lub pośredni udział w produkcji przekazu medialnego. Zwrócenie uwagi na tę kwestię przez zarządzających może zarówno pozytywnie wpłynąć na kulturę organizacji, jak i stanowić element strategii działania przedsiębiorstwa i przyczynić się do zdobycia przez nie przewagi konkurencyjnej na rynku. W niniejszym artykule chciałbym zwrócić uwagę na zaufanie jako ważne dobro w procesie zarządzania przedsiębiorstwem medialnym, podkreślając przy tym podmiotowe predyspozycje umożliwiające jego kształtowanie w takim przedsiębiorstwie.
Bibliografia
Fukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, tłum. A. i L. Śliwa, Warszawa–Wrocław 1997.
Hardin R., Zaufanie, tłum. A. Gruba, Warszawa 2009.
Kirchler E., Vertrauen in der Wirtschaft: Regeln und Kontrollen oder Verhaltensprinzipien und Kooperation?, „Zeitschrift für das Gesamte Bank- und Börsenwesen” (2009) 57, s. 776–785.
Osterloh M., Weibel A., Investition Vertrauen. Prozesse der Vertrauensentwicklung in Organisationen, Wiesbaden 2006.
Robbins S. P., DeCenzo D. A., Podstawy zarządzania, tłum. A. Ehrlich, Warszawa 2002.
Rotter J. B., Interpersonal Trust, Trustworthiness, and Gullibility, „American Psychologist” (1980) 35, s. 1–7.
Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków 2007.
Whitener E. M., Brodt S. E., Werner J. M., Managers as Initiators of Trust: An Exchange Relationship Framework for Understanding Managerial Trustworthy Behavior, „Academy of Management Review” 23 (1998) 3, s. 513–530.
Yamagishi T., Kosugi M., Kikuchi M., Trust, Gullibility, and Social Intelligence, „Asian Journal of Social Psychology” 2 (1999) 1, s. 145–161.
Zaheer A., McEvily B., Perrone V., Does Trust Matter? Exploring the Effects of Interorganizational and Interpersonal Trust on Performance, „Organization Science” 9 (1998) 2, s. 141–159.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.