Podmiotowe predyspozycje fundamentem zaufania intra-organizacyjnego w przedsiębiorstwie medialnym

Autor

  • Sławomir Soczyński Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.2456

Słowa kluczowe:

zaufanie, kultura organizacji, podmiotowość, zarządzanie, przedsiębiorstwo medialne

Abstrakt

Problem zaufaniu w kontekście mediów pojawia się przede wszystkim w odniesieniu do relacji odbiorca–nadawca, czyli relacji między przedsiębiorstwem medialnym a ważną częścią jego otoczenia zewnętrznego. Podkreślana jest przy tym ważność zaufania jako zasobu niematerialnego, stanowiącego o wartości przedsiębiorstwa. Zdecydowanie rzadziej mówimy o zaufaniu w kontekście otoczenia wewnętrznego organizacji medialnych, jego roli i znaczeniu w budowaniu relacji między osobami biorącymi w sposób bezpośredni lub pośredni udział w produkcji przekazu medialnego. Zwrócenie uwagi na tę kwestię przez zarządzających może zarówno pozytywnie wpłynąć na kulturę organizacji, jak i stanowić element strategii działania przedsiębiorstwa i przyczynić się do zdobycia przez nie przewagi konkurencyjnej na rynku. W niniejszym artykule chciałbym zwrócić uwagę na zaufanie jako ważne dobro w procesie zarządzania przedsiębiorstwem medialnym, podkreślając przy tym podmiotowe predyspozycje umożliwiające jego kształtowanie w takim przedsiębiorstwie.

Bibliografia

Fukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, tłum. A. i L. Śliwa, Warszawa–Wrocław 1997.

Hardin R., Zaufanie, tłum. A. Gruba, Warszawa 2009.

Kirchler E., Vertrauen in der Wirtschaft: Regeln und Kontrollen oder Verhaltensprinzipien und Kooperation?, „Zeitschrift für das Gesamte Bank- und Börsenwesen” (2009) 57, s. 776–785.

Osterloh M., Weibel A., Investition Vertrauen. Prozesse der Vertrauensentwicklung in Organisationen, Wiesbaden 2006.

Robbins S. P., DeCenzo D. A., Podstawy zarządzania, tłum. A. Ehrlich, Warszawa 2002.

Rotter J. B., Interpersonal Trust, Trustworthiness, and Gullibility, „American Psychologist” (1980) 35, s. 1–7.

Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków 2007.

Whitener E. M., Brodt S. E., Werner J. M., Managers as Initiators of Trust: An Exchange Relationship Framework for Understanding Managerial Trustworthy Behavior, „Academy of Management Review” 23 (1998) 3, s. 513–530.

Yamagishi T., Kosugi M., Kikuchi M., Trust, Gullibility, and Social Intelligence, „Asian Journal of Social Psychology” 2 (1999) 1, s. 145–161.

Zaheer A., McEvily B., Perrone V., Does Trust Matter? Exploring the Effects of Interorganizational and Interpersonal Trust on Performance, „Organization Science” 9 (1998) 2, s. 141–159.

Pobrania

Opublikowane

2018-07-01

Numer

Dział

Dział tematyczny