Subjective predisposition to the foundation of intra-organizational trust in a media enterprise
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2456Keywords:
trust, organization culture, subjectivity, management, media companyAbstract
The problem of trust in the context of the media appears first of all in relation to the relation between the recipient and the sender, i.e. the relationship between the media enterprise and an important part of its external environment. At the same time, the validity of trust as an intangible asset, which is the value of an enterprise, is emphasized. We are speaking less about trust in the context of the internal environment of media organizations, its role and importance in building relationships between people who take part in the production of a media message in a direct or indirect way. Drawing attention to this issue by managers may both positively affect the culture of the organization and be an element of the company’s business strategy and contribute to their competitive advantage in the market. In this article I would like to draw attention to trust as an important good in the process of managing a media enterprise, emphasizing at the same time the subjective predispositions enabling its shaping in such an enterprise.References
Fukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, tłum. A. i L. Śliwa, Warszawa–Wrocław 1997.
Hardin R., Zaufanie, tłum. A. Gruba, Warszawa 2009.
Kirchler E., Vertrauen in der Wirtschaft: Regeln und Kontrollen oder Verhaltensprinzipien und Kooperation?, „Zeitschrift für das Gesamte Bank- und Börsenwesen” (2009) 57, s. 776–785.
Osterloh M., Weibel A., Investition Vertrauen. Prozesse der Vertrauensentwicklung in Organisationen, Wiesbaden 2006.
Robbins S. P., DeCenzo D. A., Podstawy zarządzania, tłum. A. Ehrlich, Warszawa 2002.
Rotter J. B., Interpersonal Trust, Trustworthiness, and Gullibility, „American Psychologist” (1980) 35, s. 1–7.
Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków 2007.
Whitener E. M., Brodt S. E., Werner J. M., Managers as Initiators of Trust: An Exchange Relationship Framework for Understanding Managerial Trustworthy Behavior, „Academy of Management Review” 23 (1998) 3, s. 513–530.
Yamagishi T., Kosugi M., Kikuchi M., Trust, Gullibility, and Social Intelligence, „Asian Journal of Social Psychology” 2 (1999) 1, s. 145–161.
Zaheer A., McEvily B., Perrone V., Does Trust Matter? Exploring the Effects of Interorganizational and Interpersonal Trust on Performance, „Organization Science” 9 (1998) 2, s. 141–159.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.