Dyskurs etyczny w kontekście mediów – „ukrywać, pokazując”, sepizacja, parafrazowanie i zamknięty obieg informacji
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2457Słowa kluczowe:
dyskurs etyczny, media, parafrazowanie, sepizacja, informacja, język, wartościAbstrakt
W dyskusjach aksjologicznych zwraca się uwagę na całościowy i wewnętrzny związek języka naturalnego z wartościami i ich wszechobecność jako stałych składników wszelkiego mówienia. Próby zbudowania języka wolnego od wszelkich wartości kończyły się niepowodzeniem. Jednak nie wszystko w języku jest nacechowane aksjologicznie w jednakowy sposób, a ich odkrycie i właściwe odczytanie zależy od umiejętności komunikacyjnych uczestników dyskursu i wymaga zastosowania odpowiednich procedur interpretacyjnych. W mediach pojawiają się teksty definiujące ład i chaos, sprzymierzeńca i wroga, dobro i zło, ważność i nieważność poruszanych problemów, co organizuje cały dyskurs etyczny w obrębie danej kultury i to nie tylko medialnej, ale przede wszystkich rzeczywistej. Rzeczywistość ta i my razem z nią i naszymi wartościami zostajemy wtedy zmedializowani i zaczynamy żyć nie w kręgu rzeczywistych wartości, ale w kręgu wartości wytworzonych w wirtualnej przestrzeni Internetu przez krążące w nim teksty.
Bibliografia
de Beaugrande R. A, Dressler W. U., Wstęp do lingwistyki tekstu, tłum. A. Szwedek, Warszawa 1990.
Bourdieu P., O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, tłum. K. Sztandar-Sztanderska, A. Ziółkowska, red. nauk. M. Jacyno, Warszawa 2011.
Czyżewski M., Dunin K., Piotrowski A., Cudze problemy czyli wstęp do sepologii, w: Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne. Analiza dyskursu publicznego w Polsce, red. M. Czyżewski, K. Dunin, A. Piotrowski, Warszawa 1991, s. 15–35.
Drożdż M., Etyczne aspekty mediów integralną częścią nauk o mediach, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-3900f4b2–37ec-4094-b9e7-cd29dba0d5ba/c/drozdz.pdf (12.06. 2016).
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, pod red. K. Polańskiego, Wrocław 2003.
Głowiński M., Wartościowanie w badaniach literackich a język potoczny, w: O wartościowaniu w badaniach literackich, red. S. Sawicki, W. Panas, Lublin 1986, s. 179–195.
Grice P., Logika i konwersacja, tłum. J. Wajszczuk, „Przegląd Humanistyczny” (1977) 6, s. 85–99.
Jak TVP Info nałgała o manifestacji poparcia dla Lecha Wałęsy, http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,19689771,jak-tvp-info-nalgala-w-sprawie-manifestacji-poparcia-dla-lecha.html#ixzz4JxS9QTq0 (12.06.2016).
Kłosińska K., Etyczny i pragmatyczny. Polskie dyskursy polityczne po 1989 roku, Warszawa 2012.
Krzeszowski T. P., Aksjologiczne aspekty semantyki językowej, Toruń 1999.
Nowak P., Parafrazowanie – narzędzie manipulacji i perswazji, w: Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin 2004, s. 137–149.
Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 1988.
Puzynina J., Język wartości, Warszawa 1992.
Tomasz Zimoch komentuje decyzję Polskiego Radia. http://www.gazetaprawna.pl/artykuly/943322,tomasz-zimoch-za-kilkanascie-lat-andrzej-rzeplinski-bedzie-bohaterem-narodowym.html (12.06.2016).
Z księdzem biskupem Józefem Michalikiem ordynariuszem diecezji gorzowskiej rozmawia Ewa Polak, „Powściągliwość i Praca” (1992) 2 (497), http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:eEf0_k82XyMJ:jmichalik.episkopat.pl/wydarzenia/3943.1,Czy_Pan_Bog_zle_zainwestowal.html+&cd=1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl (12.06.2016).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.