„Magiczna moc pigułki”, czyli o farmakologizacji seniorów
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2598Słowa kluczowe:
seniorzy, tabletki, reklama, medykalizacja, farmakologiaAbstrakt
„Magiczna moc pigułki”, czyli o farmakologizacji seniorów. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na zagrożenie, jakie niesie farmakologizacja promowana i propagowana przez współczesną reklamę. Grupą narażoną są także seniorzy, którzy w sposób szczególny poszukują wszelkich metod nie tylko usprawniających ciało, ale i podtrzymujących witalność przedłużającą młodość. Seniorzy stają się siłą napędową gospodarki. Toteż wiele racji kryje się w określeniu „srebrna ekonomia”. Jako potencjalni odbiorcy reklam seniorzy mają realną możliwość decydowania o utrzymaniu się danego produktu na rynku farmaceutycznym. Jednak z drugiej strony istnieje niebezpieczeństwo samoleczenia pod wpływem reklamy oraz w wyniku deficytu geriatrów. Treść artykułu skupia się wokół problemów generowanych przez wspierany reklamą proces farmakologizacji życia. Artykuł koncentruje się na problemach generowanych przez reklamę farmakologicznego wsparcia życia.
Bibliografia
Hodor J., Osteoporoza: niełatwa profilaktyka i leczenie, http://pulsmedycyny.pl/2581631,33509,oste-
oporoza-nielatwa-profilaktyka-i-leczenie (13.02.2008).
Kałduńska D., Farmakologizacja społeczeństwa, http://wiecjestem.us.edu.pl/farmakologizacja-spoleczenstwa (04.09.2013).
Kornas K., Czy leki „podkręcające” mózg są naprawdę skuteczne?, http://www.focus.pl/artykul/czy-leki-podkrecajace-mozg-sa-naprawde-skuteczne?page=2 (05.12.2015).
Nowakowski M., Nowakowska L., Medykalizacja starości. Dylematy i zagrożenia, w: Jakość życia seniorów w XXI wieku. Ku aktywności, red. D. Kałuża, P. Szukalski, Łódź 2010, s. 206–218.
Ostrowska A., Kobiety 50+ w Polsce. Między wyzwaniami społecznymi a możliwościami zdrowotnymi, „Studia Socjologica. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis” 7 (2015) 1 (Ciało w przestrzeni społecznej. współczesne problemy i wyzwania socjologii medycyny, red. T. Zbyrad), s. 97–114.
Piątkowski W., Lecznictwo niemedyczne w społeczeństwie pluralistycznym. Wybrane aspekty socjologiczne, w: Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, red. J. Barański, W. Piątkowski, Wrocław 2002, s. 235–242.
Słońska Z., Nowe oblicza medykalizacji: redefinicje i marginalizacja promocji zdrowia, w: Socjologia i antropologia medycyny w działaniu, red. Piątkowski W., Płonka- Syroka B., Wrocław 2008.
Słońska Z., Socjologia a promocja zdrowia, w: A. Ostrowska, Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie, analizy, Warszawa 2009, s. 283–309.
Steuden S., Okła W., Czynniki sprzyjające podnoszeniu jakości życia w sytuacji choroby, w: Jakość życia w chorobie, red. S. Steuden, W. Okła, Lublin 2006, s. 195–208.
Supruniuk B., Zawadzka J., Projekt socjalny „Seniorze nie jesteś sam”, Olsztyn 2017.
Szatur-Jaworska B., Błędowski P., System wsparcia osób starszych w środowisku zamieszkania. Propozycja modelu oraz wyniki badania antydyskryminacyjnego. Synteza, Warszawa 2017.
Szewczyk K., Dobro, zło i medycyna. Filozoficzne podstawy bioetyki kulturowej, Warszawa–Łódź 2001.
Wieczorkowska M., Medykalizacja społeczeństwa w socjologii amerykańskiej, „Przegląd Socjologiczny” 61 (2012), s. 31–56.
www.politykazdrowotna.com (02.11.2017).
Zbyrad T., O potrzebie badań w zakresie socjologii medycyny, „Zeszyty Naukowe” (2010) 2, s. 9–20.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.