„Magiczna moc pigułki”, czyli o farmakologizacji seniorów
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2598Słowa kluczowe:
seniorzy, tabletki, reklama, medykalizacja, farmakologiaAbstrakt
„Magiczna moc pigułki”, czyli o farmakologizacji seniorów. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na zagrożenie, jakie niesie farmakologizacja promowana i propagowana przez współczesną reklamę. Grupą narażoną są także seniorzy, którzy w sposób szczególny poszukują wszelkich metod nie tylko usprawniających ciało, ale i podtrzymujących witalność przedłużającą młodość. Seniorzy stają się siłą napędową gospodarki. Toteż wiele racji kryje się w określeniu „srebrna ekonomia”. Jako potencjalni odbiorcy reklam seniorzy mają realną możliwość decydowania o utrzymaniu się danego produktu na rynku farmaceutycznym. Jednak z drugiej strony istnieje niebezpieczeństwo samoleczenia pod wpływem reklamy oraz w wyniku deficytu geriatrów. Treść artykułu skupia się wokół problemów generowanych przez wspierany reklamą proces farmakologizacji życia. Artykuł koncentruje się na problemach generowanych przez reklamę farmakologicznego wsparcia życia.
Bibliografia
Hodor J., Osteoporoza: niełatwa profilaktyka i leczenie, http://pulsmedycyny.pl/2581631,33509,oste-
oporoza-nielatwa-profilaktyka-i-leczenie (13.02.2008).
Kałduńska D., Farmakologizacja społeczeństwa, http://wiecjestem.us.edu.pl/farmakologizacja-spoleczenstwa (04.09.2013).
Kornas K., Czy leki „podkręcające” mózg są naprawdę skuteczne?, http://www.focus.pl/artykul/czy-leki-podkrecajace-mozg-sa-naprawde-skuteczne?page=2 (05.12.2015).
Nowakowski M., Nowakowska L., Medykalizacja starości. Dylematy i zagrożenia, w: Jakość życia seniorów w XXI wieku. Ku aktywności, red. D. Kałuża, P. Szukalski, Łódź 2010, s. 206–218.
Ostrowska A., Kobiety 50+ w Polsce. Między wyzwaniami społecznymi a możliwościami zdrowotnymi, „Studia Socjologica. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis” 7 (2015) 1 (Ciało w przestrzeni społecznej. współczesne problemy i wyzwania socjologii medycyny, red. T. Zbyrad), s. 97–114.
Piątkowski W., Lecznictwo niemedyczne w społeczeństwie pluralistycznym. Wybrane aspekty socjologiczne, w: Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, red. J. Barański, W. Piątkowski, Wrocław 2002, s. 235–242.
Słońska Z., Nowe oblicza medykalizacji: redefinicje i marginalizacja promocji zdrowia, w: Socjologia i antropologia medycyny w działaniu, red. Piątkowski W., Płonka- Syroka B., Wrocław 2008.
Słońska Z., Socjologia a promocja zdrowia, w: A. Ostrowska, Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie, analizy, Warszawa 2009, s. 283–309.
Steuden S., Okła W., Czynniki sprzyjające podnoszeniu jakości życia w sytuacji choroby, w: Jakość życia w chorobie, red. S. Steuden, W. Okła, Lublin 2006, s. 195–208.
Supruniuk B., Zawadzka J., Projekt socjalny „Seniorze nie jesteś sam”, Olsztyn 2017.
Szatur-Jaworska B., Błędowski P., System wsparcia osób starszych w środowisku zamieszkania. Propozycja modelu oraz wyniki badania antydyskryminacyjnego. Synteza, Warszawa 2017.
Szewczyk K., Dobro, zło i medycyna. Filozoficzne podstawy bioetyki kulturowej, Warszawa–Łódź 2001.
Wieczorkowska M., Medykalizacja społeczeństwa w socjologii amerykańskiej, „Przegląd Socjologiczny” 61 (2012), s. 31–56.
www.politykazdrowotna.com (02.11.2017).
Zbyrad T., O potrzebie badań w zakresie socjologii medycyny, „Zeszyty Naukowe” (2010) 2, s. 9–20.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.