Telewizja i film – kanały komunikacji i ewangelizacji w świetle wybranych dokumentów Kościoła katolickiego
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.3336Słowa kluczowe:
telewizja, film, media, środki społecznego przekazu, prawdaAbstrakt
W odniesieniu zarówno do filmu, jak i do telewizji stosunek Kościoła katolickiego zmieniał się – od negatywnego po pozytywny. Początkowa fascynacja filmem Leona XIII przerodziła się z czasem w niechęć i wrogość: film odciągał ludzi od Kościoła i wypierał z ich umysłów pierwiastki religijne. Przełomem była postawa Piusa XII, który nie zmienił merytorycznie katolickiej nauki o mediach, ale zmienił ton nauczania i spojrzenie na media. Pierwsza transmisja telewizyjna po II wojnie światowej miała miejsce we Francji w 1948 roku. Po tym wydarzeniu Kościół zaproponował swoje rozwiązania dotyczące przygotowania przekazów medialnych, formacji twórców i edukację odbiorców mediów. Artykuł jest syntetycznym ujęciem założeń co do stosowania, roli i korzystania z telewizji i filmu w misji Kościoła. W tym celu zostały przeanalizowane najważniejsze dokumenty Kościoła na temat mediów, opublikowane po soborze watykańskim II, oraz orędzia papieskie publikowane na Światowe Dni Środków Społecznego Przekazu.
Bibliografia
Baczyński A., Telewizja jako środek ewangelizacji, Kraków 1997.
Drożdż M., Media przestrzenią dialogu z człowiekiem. Inspiracje soborowe w myśli Jana Pawła II, w: Inter mirifica. Dziedzictwo i perspektywy, red. A. Baczyński, M. Drożdż, M. Legan, Kraków 2013, s. 81–110.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.
Grocholewski Z., Rola mediów w Kościele Katolickim, w: Media katolickie: szanse i zagrożenia, red. K. Bieliński, Toruń 2010, s. 13–17.
Komorowska J., Telewizja a wychowanie w rodzinie i zdrowie psychiczne dziecka, w: Kościół a środki społecznego przekazu, red. J. Chrapek CSMA, Warszawa 1990, s. 114–127.
Lis M., Edukacja medialna: ważny postulat „Inter mirifica”, w: Inter mirifica. Dziedzictwo i perspektywy, red. A. Baczyński, M. Drożdż, M. Legan, Kraków 2013, s. 43–66.
Lis M., Orędzia Papieskie na Światowe Dni Komunikacji Społecznej 1967–2002, Częstochowa 2002.
Media światem człowieka, red. M. Drożdż, I. Fiut, Kraków–Kielce 2009.
Papieska Komisja do Spraw Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska Zjednoczenie i postęp o środkach społecznego przekazu, zredagowana na polecenie Drugiego Watykańskiego Soboru Powszechnego, w: Kościół a kultura masowa, wybór tekstów i oprac. F. Adamski, Kraków 1987, s. 277–320.
Pokorna-Ignatowicz K., Kościół w świecie mediów. Historia – dokumenty – dylematy, Kraków 2002.
Wiśniewski P., Radiofonia i telewizja narzędzia służące realizacji misji Kościoła. Prawo i praktyka w Polsce 1989–2008, Lublin 2010.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.