and film – channels of communication and evangelization in the light of selected documents of the Catholic Church
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.3336Keywords:
television, film, media, mass media, truthAbstract
The attitude of the Catholic Church towards both film and television has changed over time – from a negative to a positive one. With time, the initial fascination with film on the part of Pope Leo XIII transformed into aversion and hostility: film drew people away from the Church and suppressed religious elements in their minds. A breakthrough came with Pope Pius XII, who did not change the Catholic teachings on the media substantively, but modified the tone of these teachings as well as the perspective on the media. The first television broadcast, after World War II, took place in France in 1948. Afterwards, the Church proposed its own solutions regarding preparation of media messages, formation of creators and education of the media audience. This article is a synthesis of premises within the scope of application, role and use of television and film in the Church’s mission. To this end, it contains an analysis of key Church documents dedicated to the media, published after the Second Vatican Council, as well as papal addresses published on World Communication Days.References
Baczyński A., Telewizja jako środek ewangelizacji, Kraków 1997.
Drożdż M., Media przestrzenią dialogu z człowiekiem. Inspiracje soborowe w myśli Jana Pawła II, w: Inter mirifica. Dziedzictwo i perspektywy, red. A. Baczyński, M. Drożdż, M. Legan, Kraków 2013, s. 81–110.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.
Grocholewski Z., Rola mediów w Kościele Katolickim, w: Media katolickie: szanse i zagrożenia, red. K. Bieliński, Toruń 2010, s. 13–17.
Komorowska J., Telewizja a wychowanie w rodzinie i zdrowie psychiczne dziecka, w: Kościół a środki społecznego przekazu, red. J. Chrapek CSMA, Warszawa 1990, s. 114–127.
Lis M., Edukacja medialna: ważny postulat „Inter mirifica”, w: Inter mirifica. Dziedzictwo i perspektywy, red. A. Baczyński, M. Drożdż, M. Legan, Kraków 2013, s. 43–66.
Lis M., Orędzia Papieskie na Światowe Dni Komunikacji Społecznej 1967–2002, Częstochowa 2002.
Media światem człowieka, red. M. Drożdż, I. Fiut, Kraków–Kielce 2009.
Papieska Komisja do Spraw Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska Zjednoczenie i postęp o środkach społecznego przekazu, zredagowana na polecenie Drugiego Watykańskiego Soboru Powszechnego, w: Kościół a kultura masowa, wybór tekstów i oprac. F. Adamski, Kraków 1987, s. 277–320.
Pokorna-Ignatowicz K., Kościół w świecie mediów. Historia – dokumenty – dylematy, Kraków 2002.
Wiśniewski P., Radiofonia i telewizja narzędzia służące realizacji misji Kościoła. Prawo i praktyka w Polsce 1989–2008, Lublin 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.