Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw medialnych – kontekst ekonomiczny

Autor

  • Sławomir Soczyński Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.3795

Słowa kluczowe:

społeczna odpowiedzialność biznesu, odpowiedzialność, ekonomia, zysk, przedsiębiorstwo medialne, etyka biznesu

Abstrakt

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw medialnych – kontekst ekonomiczny. Celem ekonomicznym każdego przedsiębiorstwa działającego na wolnym rynku, również przedsiębiorstwa medialnego, jest generowanie zysków i pomnażanie wartości przedsiębiorstwa. Każde przedsiębiorstwo działa jednak w określonym kontekście społecznym i kulturowym, co domaga się uwzględnienia potrzeb i oczekiwań społeczności lokalnej. Potrzeby te można uszeregować w trzech obszarach: ekonomicznym, socjalnym i ekologicznym. Złożoność systemu celów ekonomicznych i społecznych sprawia, że wewnątrz niego dochodzi do relacji między poszczególnymi celami, które mogą być neutralne, uzupełniające bądź też sprzeczne. W swoim artykule autor zwraca swoją badawczą uwagę na rodzące się dylematy w obszarze ekonomicznym. Analiza tych problemów prowadzona jest w świetle społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw medialnych.

Bibliografia

Andrzejuk A., Filozofia moralna, Warszawa 1999.

Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.

Bocheński J.M., Über den Sinn des Lebens und über die Philosophie. Aufsätze, Freiburg–Basel–Wien 1987.

Bortkiewicz P., Moralność sekty a ideologia postmodernistyczna, „Ethos” 1996 nr 33–34, s. 160–168.

Bortkiewicz P., Postmodernistyczna destrukcja kultury moralnej, w: Postmodernizm. Wyzwanie dla chrześcijaństwa, red. Z. Sareło, Poznań 1995, s. 28–39.

Brink D., Il realismo morale ei fondamenti dell’etica, Milano 2003.

Cathrein W., Filozofia moralna, t. 1, Warszawa 1956.

Chyrowicz B., Zamiar i skutki. Filozoficzna analiza zasady podwójnego skutku, Lublin 1997.

Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencji. Logoteoria i nooteoria. Logoterapia i nooterapia, red. K. Popielski, Lublin 1996.

Dokąd zmierza współczesna humanistyka, red. T. Kostyrko, Warszawa 1994.

Drożdż M., Misyjność mediów – między ideałem a iluzją, „Studia Socialia Cracoviensia” 1 (2009) nr 1, s. 73–87.

Drożdż M., Misyjność mediów w perspektywie teleologicznej, w: Media – czwarta władza?, t. 3, cz. 2, red. W. Machura, J. Sobczak, Opole 2012, s. 7–21.

Drożdż M., Misyjność radia lokalnego, w: Radio i społeczeństwo, red. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Lublin 2011, s. 95–110.

Handbuch Ethik, Hrsg. M. Düwell, Ch. Hübenthal, M.H. Werner, Stuttgart 2002.

Eco U., The Aesthetics of Chaosmos: The Middle Ages of James Joyce, Tulsa 1982.

Filek J., Filozofia jako etyka, Kraków 2000.

Filozoficzne orientacje w wyborze sensu życia, red. P. Mazanka, Warszawa 2000.

Frankl V.E., Der Mensch vor der Frage nach dem Sinn. Eine Auswahl aus dem Gesamtwerk, München−Zürich 1980.

Gilson E., Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 1960.

Górnicka-Kalinowska J., Idea sumienia w filozofii moralnej, Warszawa 1999.

Hofman I., Misyjność a prowincjonalizm mediów, „Studia Medioznawcze” 43 (2010) nr 4, s. 159–164.

Klamut R., Cel − czas − sens życia, Lublin 2002.

Lasota T., Misja publiczna w telewizji polskiej, Łódź 2013.

Media – czwarta władza?, t. 3, cz. 2, red. W. Machura, J. Sobczak, Opole 2012.

Mariański J., Postawy młodzieży polskiej wobec sensu życia, w: Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencji. Logoteoria i nooteoria. Logoterapia i nooterapia, red. K. Popielski, Lublin 1996, s. 287–298.

Morawski S., W mrokach postmodernizmu. Rozmyślania rekolekcyjne, w: Dokąd zmierza współczesna humanistyka, red. T. Kostyrko, Warszawa 1994, s. 19–28.

Pieper A., Einführung in die Ethik, Tübingen 2003.

Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 2, Lublin 1996.

Rorty R., Przygodność, ironia i solidarność, Warszawa 1996.

Rosik S., Wezwania i wybory moralne, Lublin 1992.

Postmodernizm. Wyzwanie dla chrześcijaństwa, red. Z. Sareło, Poznań 1995.

Stachewicz K., W poszukiwaniu podstaw moralności, Kraków 2001.

Radio i społeczeństwo, red. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Lublin 2011.

Styczeń T., Cel w aspekcie etyczny, w: Encyklopedia katolicka, t. 2, red. F. Gryglewicz, R. Łukaszyk, Z. Sułowski, Lublin 1985, s. 1387.

Szostek A., Teleologizm a antropologia, w: A. Szostek, Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin 1998, s. 117–132.

Szostek A., Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin 1998.

Tiedemann P., Über den Sinn des Lebens. Die perspektivische Lebensform, Darmstadt 1993.

Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986.

Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969.

Wolność we współczesnej kulturze. Materiały V Światowego Kongresu Filozofii Chrześcijańskiej, red. Z.J. Zdybicka i in., Lublin 1997.

Zdybicka Z.J., Styczeń T., Zięba S., Cel, w: Encyklopedia katolicka, t. 2, red. F. Gryglewicz, R. Łukaszyk, Z. Sułowski, Lublin 1985, s. 1385–1388.

Zdybicka Z.J., Wolność ludzka i Bóg, w: red. Z.J. Zdybicka i in., Wolność we współczesnej kulturze. Materiały V Światowego Kongresu Filozofii Chrześcijańskiej, Lublin 1997, s. 665–673.

Pobrania

Opublikowane

2021-01-31