Social responsibility of media enterprises – economic context
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.3795Keywords:
corporate social responsibility, responsibility, economy, profit, media enterprise, business ethicsAbstract
Social responsibility of media enterprises – economic context. The economic goal of any open market enterprise, including a media enterprise, is to generate profit and add value to the enterprise. However, each enterprise operates in a specific social and cultural context, which requires taking into account the needs and expectations of the local community. These needs can be ranked in three areas: economic, social and environmental. The complexity of the system of economic and social goals causes that within it there are relationships between individual goals that may be neutral, complementary or contradictory. In his article, the author draws his research attention to emerging dilemmas in the economic field. These problems are analyzed in the light of the social responsibility of media companies.
References
Andrzejuk A., Filozofia moralna, Warszawa 1999.
Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.
Bocheński J.M., Über den Sinn des Lebens und über die Philosophie. Aufsätze, Freiburg–Basel–Wien 1987.
Bortkiewicz P., Moralność sekty a ideologia postmodernistyczna, „Ethos” 1996 nr 33–34, s. 160–168.
Bortkiewicz P., Postmodernistyczna destrukcja kultury moralnej, w: Postmodernizm. Wyzwanie dla chrześcijaństwa, red. Z. Sareło, Poznań 1995, s. 28–39.
Brink D., Il realismo morale ei fondamenti dell’etica, Milano 2003.
Cathrein W., Filozofia moralna, t. 1, Warszawa 1956.
Chyrowicz B., Zamiar i skutki. Filozoficzna analiza zasady podwójnego skutku, Lublin 1997.
Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencji. Logoteoria i nooteoria. Logoterapia i nooterapia, red. K. Popielski, Lublin 1996.
Dokąd zmierza współczesna humanistyka, red. T. Kostyrko, Warszawa 1994.
Drożdż M., Misyjność mediów – między ideałem a iluzją, „Studia Socialia Cracoviensia” 1 (2009) nr 1, s. 73–87.
Drożdż M., Misyjność mediów w perspektywie teleologicznej, w: Media – czwarta władza?, t. 3, cz. 2, red. W. Machura, J. Sobczak, Opole 2012, s. 7–21.
Drożdż M., Misyjność radia lokalnego, w: Radio i społeczeństwo, red. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Lublin 2011, s. 95–110.
Handbuch Ethik, Hrsg. M. Düwell, Ch. Hübenthal, M.H. Werner, Stuttgart 2002.
Eco U., The Aesthetics of Chaosmos: The Middle Ages of James Joyce, Tulsa 1982.
Filek J., Filozofia jako etyka, Kraków 2000.
Filozoficzne orientacje w wyborze sensu życia, red. P. Mazanka, Warszawa 2000.
Frankl V.E., Der Mensch vor der Frage nach dem Sinn. Eine Auswahl aus dem Gesamtwerk, München−Zürich 1980.
Gilson E., Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 1960.
Górnicka-Kalinowska J., Idea sumienia w filozofii moralnej, Warszawa 1999.
Hofman I., Misyjność a prowincjonalizm mediów, „Studia Medioznawcze” 43 (2010) nr 4, s. 159–164.
Klamut R., Cel − czas − sens życia, Lublin 2002.
Lasota T., Misja publiczna w telewizji polskiej, Łódź 2013.
Media – czwarta władza?, t. 3, cz. 2, red. W. Machura, J. Sobczak, Opole 2012.
Mariański J., Postawy młodzieży polskiej wobec sensu życia, w: Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencji. Logoteoria i nooteoria. Logoterapia i nooterapia, red. K. Popielski, Lublin 1996, s. 287–298.
Morawski S., W mrokach postmodernizmu. Rozmyślania rekolekcyjne, w: Dokąd zmierza współczesna humanistyka, red. T. Kostyrko, Warszawa 1994, s. 19–28.
Pieper A., Einführung in die Ethik, Tübingen 2003.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 2, Lublin 1996.
Rorty R., Przygodność, ironia i solidarność, Warszawa 1996.
Rosik S., Wezwania i wybory moralne, Lublin 1992.
Postmodernizm. Wyzwanie dla chrześcijaństwa, red. Z. Sareło, Poznań 1995.
Stachewicz K., W poszukiwaniu podstaw moralności, Kraków 2001.
Radio i społeczeństwo, red. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Lublin 2011.
Styczeń T., Cel w aspekcie etyczny, w: Encyklopedia katolicka, t. 2, red. F. Gryglewicz, R. Łukaszyk, Z. Sułowski, Lublin 1985, s. 1387.
Szostek A., Teleologizm a antropologia, w: A. Szostek, Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin 1998, s. 117–132.
Szostek A., Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin 1998.
Tiedemann P., Über den Sinn des Lebens. Die perspektivische Lebensform, Darmstadt 1993.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986.
Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969.
Wolność we współczesnej kulturze. Materiały V Światowego Kongresu Filozofii Chrześcijańskiej, red. Z.J. Zdybicka i in., Lublin 1997.
Zdybicka Z.J., Styczeń T., Zięba S., Cel, w: Encyklopedia katolicka, t. 2, red. F. Gryglewicz, R. Łukaszyk, Z. Sułowski, Lublin 1985, s. 1385–1388.
Zdybicka Z.J., Wolność ludzka i Bóg, w: red. Z.J. Zdybicka i in., Wolność we współczesnej kulturze. Materiały V Światowego Kongresu Filozofii Chrześcijańskiej, Lublin 1997, s. 665–673.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).