Negatywne konsekwencje braku poszanowania godności pracownika medialnego

Autor

  • Anna Teler Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.3797

Słowa kluczowe:

branża medialna, pracownicy medialni, etyka, godność, patologie organizacyjne

Abstrakt

Negatywne konsekwencje braku poszanowania godności pracownika medialnego. Godność osoby w mediach często bywa rozpatrywana w kategoriach relacji nadawcy z odbiorcą lub w kontekście przestrzeni wolności, prawdy i innych wartości na poziomie przekazu i zawartości medialnej. Jednak równie ważną perspektywą są relacje wewnątrz przedsiębiorstwa, za kulisami widowiska medialnego. Czy można bowiem uznać media za godne osoby, jeśli pominięty lub zmarginalizowany jest aspekt pracowniczy? Branża medialna uznawana jest za trudną i wymagającą, osadzoną w realiach dwojakiej konkurencji intramedialnej i intermedialnej oraz konkurencji niedoskonałej – przy jednoczesnych wysokich wymaganiach dotyczących jakości, w szybko zmieniającym się otoczeniu biznesowym, uznawanym za turbulentne i wrogie. Wpływanie na społeczeństwo, (współ)kreowanie opinii publicznej, inicjowanie zmiany zachowań, balansowanie po cienkiej linii obiektywizmu i tendencyjności (zwłaszcza w kontekście sympatii politycznych) – to codzienność medialna. Idealne media zdają się nie istnieć. Być może, dlatego właśnie niezwykle ważne jest poczucie odpowiedzialności i etyczna orientacja na stanowiskach kierowniczych. Działania zarządcze zorientowane etyczne zaczynają się od uznania godności pracownika, co pozwala przezwyciężać patologie organizacyjne. Prezentowany artykuł to przegląd stanowisk i wiedzy teoretycznej ukazujący stan aktualny oraz propozycja przezwyciężania negatywnych tendencji, zwłaszcza patologii organizacyjnych, obecnych w branży medialnej, na gruncie poszanowania godności pracownika medialnego.

Bibliografia

Albarran A.B., Management of Electronic Media, Belmond 2002.

Caves R.E., Creative industries. Contracts between art and commerce, New York 2000.

Ćwil W., Godność osoby ludzkiej źródłem praw człowieka, https://www.kul.pl/files/214/studia13/summaryWlodzimierz_Cwil.pdf (10.03.2020).

Dobrowolski Z., Patologie organizacji. Kierunki przeciwdziałania, w: Oblicza patologii zawodowych i społecznych, red. G. Ignatowski, Ł. Sułkowski, Z. Dobrowolski, Difin 2015.

Drzeżdżon W., Zjawiska patologiczne w środowisku pracy zawodowej. Przyczynek do studium socjologiczno-pedagogicznego, „Studia Gdańskie. Wizje i Rzeczywistość” 13 (2016), s. 97–114.

Dwyer P., Managing Creativity in Media Organisations, w: Managing Media Firms and Industries. What’s So Special About Media Management?, ed. L.G. Ferrell, B. Charles, Londyn 2016, https://www.researchgate.net/publication/292354134_Managing_Creativity_in_Media_Organisations (07.06.2020).

Dziurski P., Modele biznesowe w przemysłach kreatywnych, w: Strategie. Procesy i praktyki, Wrocław 2016 (Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 40).

Florek L., Kodeks pracy. Komentarz, Warszawa 2005.

Florida R., Rise of the Creative Class Floryda, New York 2002.

Godność osoby w mediach – media godne osoby, red. M. Drożdż, K. Drąg, Tarnów 2020 (Etyka Mediów, 18).

Hatalska N., TrendBook 2017. Porzeczywistość, Infuture Hatalska Foresight Institute.

Jagoda-Sobalak D., Model organizacji kreatywnej, w: Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, red. R. Knosala, t. 1, Opole 2017, s. 46–53.

Jan Paweł II, Nauczanie społeczne 1978-1979, t. 2, Warszawa 1982.

Jung B., Kreatywne gospodarki i „klasa kreatywna”. Otoczenie mediów ery Web 2.0, w: Wokół mediów ery Web 2.0, red. B. Jung, Warszawa 2010.

Koch H., Godność człowieka – niezbywalnym prawem – fundamentem ładu społecznego, „Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 2007 nr 1 (10), s. 90–104.

Kowalski T., Między twórczością a biznesem. Wprowadzenie do zarządzania w mediach i rozrywce, Warszawa 2008.

Krochmal Z., Wybrane metafory organizacyjne jako narzędzia interpretacji organizacji, „Współczesne Zarządzanie: Kwartalnik Środowisk Naukowych i Liderów Biznesu” 2010 nr 3, s. 139–148.

Küng L., Strategie zarządzania na rynku mediów, Warszawa 2012.

Maciejewska M., Figurski A., Wybrane metody kontroli pracownika w świetle obowiązujących przepisów prawnych, „Zeszyt Naukowy” 2014 nr 32, s. 1–13.

Morgan G., Obrazy organizacji, Warszawa 2005.

Musiał K., Wirtualna burza mózgów jako założenie systemu „Brain-Netting” wspierającego pracę grupową w internecie, http://www.fundacja.edu.pl/organizacja/_referaty/18.pdf (01.03.2020).

Nierenberg B., Zarządzanie mediami. Ujęcie systemowe, Kraków 2011.

Paliszkiewicz J., Rola zaufania w zarządzaniu przedsiębiorstwami, http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2014/T1/t1_409.pdf (01.03.2020).

Pasieczny J., Źródła patologii organizacyjnych, „Zarządzanie i Finanse Journal of Management and Finance” 14 (2016) No. 3 (2), s. 171–186.

Pawłowicz J., Godność człowieka fundamentem jego wolności, Українська Полоністика (Ukraińska Polonistyka) 9 (2012), s. 65–76.

Picard R.G., Media Economics. Concepts and Issues, London 1989.

Postman N., Zabawić się na śmierć, Warszawa 2006.

Sánchez-Tabernero A., The Future of Media Companies: Strategies for an Unpredictable World, w: Strategic Responses to Media Market Changes, ed. R.G. Picard, Jönköping 2004.

Sasińska-Klas T., Dziennikarstwo – zawód czy wyzwanie?, w: Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2010.

Sjurts I., Kollektive Unternehmensstrategie. Grundfragen einer Theorie kollektiven strategischen Handelns, Wiesbaden 2000.

Sopińska A., Kreatywność a innowacyjność organizacji. Otwarte innowacje jako przejaw współkreatywności, „Studia i Prace. Kolegium Zarządzania i Finansów” 161 (2018), s. 11–27.

Styczeń T., SDS, W drodze do etyki, Lublin 1984.

Teler A., Prawda w mediach. O konsekwencjach braku granic na przykładzie afery Hackgate, w: Godność osoby w mediach – media godne osoby, red. K. Drąg i M. Drożdż, Tarnów 2020, s. 227–246 (Etyka Mediów, 18).

Źródła internetowe

If it Bleeds, It Leads, http://evaluatingconversations.weebly.com/if-it-bleeds-it-leads.html (15.09.2019).

Internet Stats & Facts for 2019, https://hostingfacts.com/internet-facts-stats/ (15.09.2019).

MacRae K., Does it lead if it bleeds? An analysis of Toronto newspapers and their coverage of trauma-related events, Montreal 2016, https://spectrum.library.concordia.ca/981383/1/MacRae_MA_F2016.pdf (15.09.2019).

UK Phone Hacking Scandal Fast Facts, https://edition.cnn.com/2013/10/24/world/europe/uk-phone-hacking-scandal-fast-facts/index.html (14.07.2019).

Pobrania

Opublikowane

2021-01-31