Instamatka ekspertka – rola Instagrama w upowszechnianiu wiedzy o tematyce dziecięcej
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.3800Słowa kluczowe:
Instagram, edukacja, instamatka, media społecznościowe, macierzyństwoAbstrakt
Instamatka ekspertka – rola Instagrama w upowszechnianiu wiedzy o tematyce dziecięcej. W dobie rozwoju nowych mediów pojawia się coraz więcej możliwości upowszechniania wiedzy. Jedną z platform społecznościowych, które mają duży potencjał edukacyjny jest Instagram. Zgromadzona tam społeczność instamatek chętnie i aktywnie poszukuje treści naukowych związanych z macierzyństwem. Na te potrzeby odpowiadają blogerki, influencerki, które również są matkami, a równocześnie przekazują potrzebną wiedzę teoretyczną i praktyczną.
Bibliografia
Adamiec T., 6 sposobów na tworzenie wirusowych treści, https://sprawnymarketing.pl/wirusowe-tresci/ (23.05.2020).
Adamska K., Hasztag czyli komunikat? Rola i funkcje hashtagów na Twitterze, „Studia Medioznawcze” 62 (2015) nr 3, s. 61–70.
Bakalarska J., Typy influencerów. Kto wpływa na konsumentów https://contentstandard.pl/typy-influencerow-kto-wplywa-na-konsumentow/ (30.05.2020).
Bąkowicz K., Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa, „Studia Medioznawcze” 20 (2019) nr 3 (78), s. 280–289.
Blog – Hafija.pl, https://www.hafija.pl/wspolpraca (23.05.2020).
Blogerka Mama Lekarz przeprasza za wykorzystanie przepisu Olgi Smile, http://www.proto.pl/aktualnosci/blogerka-mama-lekarz-przeprasza-za-wykorzystanie-przepisu-olgi-smile (04.06.2020).
Buczek P., Instagram jako miejsce komunikacji wizualnej mediów z odbiorcami, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2017 nr 4, s. 124–136.
Drobniak D., Jak influencerzy wpływają na decyzje zakupowe kobiet? [RAPORT], https://contentstandard.pl/jak-influencerzy-wplywaja-na-kobiety-raport/# (23.05.2020).
Fabijańczyk J., Cupriak A., Influencer marketing – praktycznie, https://www.loswiaheros.pl/zdjecia/influencer-marketing-praktycznie-whitepress.pdf (23.05.2020).
Gajewski M., Czapki z głów dla Mamy Ginekolog i jej fanów. Udało się zebrać 3 mln zł na WOŚP, https://www.spidersweb.pl/2020/01/mamaginekolog-3-mln-wosp.html (30.04.2020).
Goban-Klas T., Sienkiewicz P., Społeczeństwo informacyjne: Szanse, zagrożenia, wyzwania, Kraków 1999.
Gogołek W., Komunikacja sieciowa… Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Warszawa 2010.
Golka M., Czym jest społeczeństwo informacyjne, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 67 (2005) z. 4, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/5615/1/19_Marian_Golka_Czym%20jest%20spo%c5%82ecze%c5%84stwo%20informacyjne_253-265.pdf (23.05.2020).
https://www.facebook.com/mamaginekolog/posts/884214321737829 (23.05.2020).
Influencer nowym nauczycielem? Co drugi uczeń korzysta z ich filmów podczas nauki, https://www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/influencer-nowym-nauczycielem-co-drugi-uczen-korzysta-z-ich-filmow-podczas-nauki,111170.html (23.05.2020).
Jarosz M., Możliwości kontra oczekiwania. Jak komunikują się instamatki i jakie wartości wyznają?, „Kultura – Media – Teologia” 2019 nr 39, s. 50–76.
Jarska L.M., Pracownik naukowy w mediach społecznościowych – od popularyzacji nauki do kreowania wizerunku*, https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/TSB/article/view/TSB.2016.027/11072 (23.05.2020).
Kuchta-Nykiel M., Ilu użytkowników korzysta z sieci i social media w 2019 roku? https://socialpress.pl/2019/02/ilu-uzytkownikow-korzysta-z-sieci-i-social-media-w-2019-roku (23.05.2020).
Kuchta-Nykiel M., Od teraz Instagram pozwala na wyróżnianie i archiwizowanie Stories, https://socialpress.pl/2017/12/od-teraz-instagram-pozwala-na-wyroznianie-i-archiwizowanie-stories (23.05.2020).
Mama Lekarz – O mnie, https://www.mamalekarz.pl/o-mnie/ (23.05.2020).
Martens A., Formy i normy – język komunikacji internetowej, rozważania wstępne, Kwartalnik Internetowy „Komunikacja Społeczna” 2012 nr 2, www.komunikacjaspoleczna.edu.pl (23.05.2020).
Męcińska L., Osobista narracja jako sposób wyrażenia intersekcjonalnego aktywizmu ucieleśnionego w internecie: przypadek Eve C, „Studia de Cultura” 10 (2018) nr 1, s. 38–58.
Miotk A., Instagram i jego polscy użytkownicy, Polskie Badania Internetu Lipiec 2018, http://pbi.org.pl/wp-content/uploads/2018/07/2018-07-Instagram.pdf (23.05.2020).
„Młode matki najintensywniej korzystają z Instagrama”. Czy to one są najbardziej zagrożone uzależnieniem?, https://www.uzaleznieniabehawioralne.pl/raporty-z-badan/siecioholizm-raporty-z-badan/mlode-matki-najintensywniej-korzystaja-z-instagrama-czy-to-one-sa-najbardziej-zagrozone-uzaleznieniem-od-tego-medium/ (30.05.2020).
Nowakowska K., Mama ginekolog: Urok zwyczajności, https://www.vogue.pl/a/mama-ginekolog-urok-zwyczajnosci (30.05.2020).
Papieska Komisja ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska: Zjednoczenie i postęp (Communio et progressio), 1971, www.http://www.niedziela.pl/artykul/1506/Communio-et-progressio (23.05.2020).
Pawlak H., Nierebiński R., Społeczność wirtualna jako społeczny kanał kreowania zawartości Internetu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica” 28 (2011) nr 656, s. 321–332.
Popielarczyk T., Instagram wprowadza transmisje na żywo, https://antyweb.pl/instagram-wprowadza-transmisje-na-zywo/ (23.05.2020).
Rybacka A.M., Moderowanie codzienności jako taktyka zdobywania popularności. Analiza modeli ekspresywnych w serwisie Instagram na przykładzie polskich instagramerek parentingowych, w: Od naturalizacji do funkcjonalizacji. Taktyki użytkowania serwisu Instagram, red. M. Babecki, S. Żyliński, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/16228/M.%20Babecki%2c%20Sz.%20%c5%bbyli%c5%84ski%20%28red.%29%2c%20Od%20naturalizacji%20do%20funkcjonalizacji.%20Taktyki%20u%c5%bcytkowania%20serwisu%20Instagram.pdf?sequence=1&isAllowed=y (23.05.2020).
Słownik języka polskiego, https://sjp.pwn.pl/szukaj/komunikowanie.html (30.05.2020).
Sochacki-Wójcicka N., http://premium-medical.pl/lekarze-i-specjalisci/nicole-sochacki-wojcicka (30.05.2020).
Socha-Jakubowska P., Krawiec S., Matka, Polka, milionerka, https://www.wprost.pl/tygodnik/10290621/matka-polka-milionerka.html (30.05.2020).
Strykowska J., Znaczenie mediów społecznościowych w procesie komunikowania i uczenia się, w: Media. Edukacja. Kultura. W stronę edukacji medialnej, red. W. Skrzydlewski, S. Dylak, Poznań–Rzeszów 2012.
Sudoł K., Influencer – gwiazda czy naciągacz, s. 2, „Głos Mordoru” 31 (2018) nr 6, http://glosmordoru.pl/wp-content/uploads/2018/06/GM_31.pdf (30.04.2020).
Użytkownicy social media w Polsce i na świecie, https://www.whysosocial.pl/uzytkownicy-social-media-w-polsce-i-na-swiecie/ (23.05.2020).
Wpływowi Polacy. Mama Ginekolog na liście TOP 50. Jest jedną z niewielu kobiet w rankingu, https://www.edziecko.pl/rodzice/7,79361,25366874,wplywowi-polacy-mama-ginekolog-na-liscie-top-50-jest-jedna.html (30.05.2020).
Zalewska-Bochenko A., Portale społecznościowe jako element społeczeństwa informacyjnego, Studia Informatica Pomerania 40 (2016) nr 2, s. 88–96, https://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/40-2016/si-40-87.pdf (23.05.2020).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.