News Values vs. Gospel Values. Religious messages in the media  – case study of celebrity gossip column “Virtues and Vices”

Autor

  • Terézia Rončáková Catholic University in Ružomberok

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.3840

Słowa kluczowe:

news, wartości w mediach, przekazy religijne, týždeň, cnoty, wady

Abstrakt

Wartości newsa a wartości ewangelii. Przekazy religijne w mediach – studium przypadku plotkarskiej kolumny „Cnoty i wady”. Analizując przekazy religijne w mediach świeckich, badacze mediów wskazują na zjawisko dysonansu pomiędzy wartościami ewangelicznymi a newsowym charakterem tych przekazów. Tematy religijne są coraz częściej przedmiotem przekazów w mediach świeckich. Wśród nich popularne są historie i losy znanych osób (oraz ich życie prywatne). Słowacki tygodnik „.týždeň” od 2011 roku regularnie publikuje kolumnę „Cnót i przywar”, w której celebryci – w tym wielu chrześcijan – otwarcie mówią o swoich mocnych i słabych stronach. Niniejsze opracowanie zawiera analizę treści przedstawionych w nich cnót i wad, odpowiadając na pytanie, jakie chrześcijańskie cnoty i ich ­negacje interesują świeckie media.

Bibliografia

Contreras D., Framing e news values nell’informazione sulla Chiesa cattolica, in: Direzione strategica della comunicazione della Chiesa, eds. J.M. Mora, D. Contreras and M. Carroggio, Rome 2007, p. 121–136.

Gazda I., Prezentácia náboženských udalostí v printových médiách, in: Quo Vadis Mass Media, eds. B. Slobodová, J. Višňovský, Trnava 2009, p. 389–399.

González Gaitano N., Public and Published Views on the Catholic Church before and after Benedict XVI trip to the US, paper presented at the guest lecture, Ružomberok 2009.

González Gaitano N. & Mundadan K., Religious Tolerance and the Press. An Analysis of Sociopolitical Factors in the Coverage of Religious Issues in the Indian Newspapers, “Revista Canaria de Estudios Ingleses” 49 (2004), p. 103–116.

Rajčan Zaviš M., Teologická koncepcia Hildegardy z Bingenu, in: Žena v cirkvi, eds. I. Kišš, S. Horňanová, Bratislava 2007, p. 102–110.

Rončáková T., Evangelization through the Media. Ideals, Restrictions, Real Possibilities, in: Media, Man and Society in the Process of Globalization, T. Zasępa et al., Sankt Ottilien 2011, p. 91–98.

Rončáková T., Mass Media Coverage of Religious Topics: Understanding Topoi in Religious and Media Arguments, in: Christian Churches in Post-Communist Slovakia: Current Challenges and Opportunities, eds. M. Valčo, D. Slivka, Salern 2012, p. 457–484.

Rončáková T., Prienik náboženského a publicistického štýlu III. Môže cirkev hovoriť mediálnym jazykom?, Praha 2010.

Rončáková T., Žurnalistické žánre, Ružomberok 2011.

Tušer A., Ako sa robia noviny, 4-th edition, Bratislava 2010.

Višňovský J., Spravodajské hodnoty britských elitných, mid-marketových a masových denníkov, in: Štruktúra a kompozícia žánrov anglicky písaného novinárstva, ed. J. Vojtek, Trnava 2014, p. 71–100.

Opublikowane

2021-03-31

Numer

Dział

Dział tematyczny