News Values vs. Gospel Values. Religious messages in the media – case study of celebrity gossip column “Virtues and Vices”
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.3840Keywords:
news, media values, religious messages, týždeň, virtues, vicesAbstract
News Values vs. Gospel Values. Religious messages in the media – case study of celebrity gossip column “Virtues and Vices”. By conveying religious messages through a media communication channel, researches often point to the “news non-value” of religious events. This is a conflict between “news values” (headed by conflict) and “gospel values” (which are Christian virtues). However, some religious topics are also interesting for the secular media. Among them, the most popular are the stories and fortunes of well-known people (and their private lives). The Slovak weekly, “.týždeň”, has published a regular column of Virtues and Vices, since 2011, in which celebrities – including many Christians – openly talk about their strengths and weaknesses. This study offers a content analysis of the presented virtues and vices; answering the question, what (Christian) virtues and their negations are of interest to the secular media?
References
Contreras D., Framing e news values nell’informazione sulla Chiesa cattolica, in: Direzione strategica della comunicazione della Chiesa, eds. J.M. Mora, D. Contreras and M. Carroggio, Rome 2007, p. 121–136.
Gazda I., Prezentácia náboženských udalostí v printových médiách, in: Quo Vadis Mass Media, eds. B. Slobodová, J. Višňovský, Trnava 2009, p. 389–399.
González Gaitano N., Public and Published Views on the Catholic Church before and after Benedict XVI trip to the US, paper presented at the guest lecture, Ružomberok 2009.
González Gaitano N. & Mundadan K., Religious Tolerance and the Press. An Analysis of Sociopolitical Factors in the Coverage of Religious Issues in the Indian Newspapers, “Revista Canaria de Estudios Ingleses” 49 (2004), p. 103–116.
Rajčan Zaviš M., Teologická koncepcia Hildegardy z Bingenu, in: Žena v cirkvi, eds. I. Kišš, S. Horňanová, Bratislava 2007, p. 102–110.
Rončáková T., Evangelization through the Media. Ideals, Restrictions, Real Possibilities, in: Media, Man and Society in the Process of Globalization, T. Zasępa et al., Sankt Ottilien 2011, p. 91–98.
Rončáková T., Mass Media Coverage of Religious Topics: Understanding Topoi in Religious and Media Arguments, in: Christian Churches in Post-Communist Slovakia: Current Challenges and Opportunities, eds. M. Valčo, D. Slivka, Salern 2012, p. 457–484.
Rončáková T., Prienik náboženského a publicistického štýlu III. Môže cirkev hovoriť mediálnym jazykom?, Praha 2010.
Rončáková T., Žurnalistické žánre, Ružomberok 2011.
Tušer A., Ako sa robia noviny, 4-th edition, Bratislava 2010.
Višňovský J., Spravodajské hodnoty britských elitných, mid-marketových a masových denníkov, in: Štruktúra a kompozícia žánrov anglicky písaného novinárstva, ed. J. Vojtek, Trnava 2014, p. 71–100.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.