O historii komunikowania muzyką i jej inspiracjach
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.3841Słowa kluczowe:
muzyka, komunikacja, historia, gatunki, źródła, Benedykt XVIAbstrakt
O historii komunikowania muzyką i jej inspiracjach. Jedną z centralnych ról w historii komunikacji międzyludzkiej pełni muzyka. Z początku proste, a potem coraz bardziej wyszukane formy muzyczne towarzyszą człowiekowi już od starożytności. Muzyczna komunikacja i ekspresja odróżnia się od innych form wyrazu znacznie większą abstrakcyjnością przekazywanych treści oraz wykorzystaniem oprócz głosu ludzkiego, również innych dźwięków naturalnych oraz instrumentów muzycznych. Celem opracowania jest przestawienie emanacyjnej analizy źródeł muzycznych autorstwa papieża Benedykta XVI w zestawieniu z wybranymi informacjami o źródłach, gatunkach muzyki i historii tej formy komunikacji.
Bibliografia
Badowski Ł., Jan Sebastian Bach. Tak brzmi arytmetyka muzyki, 22 września 2015, http://wyborcza.pl/1,145452,18863243,jan-sebastian-bach-tak-brzmi-arytmetyka-muzyki.html (27.03.2018).
Benedykt XVI, O znaczeniu inspiracji wiary w muzyce, Castel Gandolfo, 4 lipca 2015 r.
Bielscy T.W., Krótka historia bluesa, http://www.tbking.eu/historia_bluesa.html (02.04.2018).
Burkholder J.P., Grout D.J., Palisca C.V., A History of Western Music (Tenth edition), W.W. Norton & Company 2019.
Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Historia muzyki, Kraków 1990.
Gloger Z., Muzyka, w: Encyklopedia staropolska, t. 2, Warszawa 1901, indeks G.
Lasocki J.K., Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce, Kraków 2009.
Moraczewski K., Komunikacja muzyczna – krótki przegląd historyczny, „Kultura Współczesna” 2001 nr 4, s. 16–24.
Moraczewski K., Wewnętrzna historyczność muzyki, „Res Facta Nova” 16/25 (2015), s. 8–24.
Muzy i ich atrybuty, http://mitologia.klp.pl (24.03.2018).
Muzyka, http://www.wjl.maius.uj.edu.pl/muzyka (28.03.2018).
Opery świata – Top 8, http://www.goforworld.com/artykuly/opery-swiata-top-8/ (26.03.2018).
Przewodnik operowy – najsłynniejsi śpiewacy, https://sites.google.com/site/przewodnikoperowy/najslynniejsi-spiewacy (02.04.2018).
Sonata, http://www.rmfclassic.pl/encyklopedia/sonata.html (28.03.2018).
Sonata klasyczna ogólnie, https://sites.google.com/site/muzykaklasyczna/1.sonataklasycznaogólnie (28.03.2018).
Tagg Ph., Analysing popular music: theory, method and practice, „Popular Music” 2 (1982), s. 37–67.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.